Πάνος Θασίτης [Panos Thassitis] (1923 - 2008)

wings · 4 · 4131

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Πάνος Θασίτης (1923 - 2008)



Ο Πάνος Θασίτης γεννήθηκε στο Μόλυβο της Λέσβου. Οι γονείς του ήταν πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία. Από το 1930 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε νομική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και εργάστηκε ως δικηγόρος.

Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, φοιτητής τότε, υπήρξε μέλος της συντακτικής ομάδας του φοιτητικού περιοδικού Ξεκίνημα. Στο ίδιο περιοδικό πρωτοεμφανίστηκε στο χώρο της λογοτεχνίας το 1944 με τη δημοσίευση του ποιήματος Έτσι είναι πάντα. Την ίδια περίοδο πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και υπήρξε αρχισυντάκτης του περιοδικού της ΕΠΟΝ Μακεδονίας-Θράκης Λεύτερα Νιάτα. Διώχτηκε και εξορίστηκε στον Άη Στράτη και τη Μακρόνησο για τα πολιτικά του φρονήματα (1947-1950).

Μετά την ολοκλήρωση και της στρατιωτικής του θητείας εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή, με τίτλο Δίχως Κιβωτό (1951). Συνεργάστηκε με τα περιοδικά Ελεύθερα Γράμματα, Καινούρια Εποχή, Νέα Πορεία, Κριτική, Συνέχεια, Φοίνικας, Νέα Εστία, Κριτική, Αντί, Ο πολίτης, Ο παρατηρητής και την εφημερίδα Καθημερινή, όπου δημοσίευσε μελέτες, δοκίμια και κριτικά άρθρα για τη λογοτεχνία.

Τιμήθηκε με το Βραβείο Ποίησης του Δήμου Θεσσαλονίκης το 1951 και είναι μέλος της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Πήρε μέρος στο διεθνές φεστιβάλ ποίησης στη Struga της πρώην Γιουγκοσλαβίας (1982) και τον επόμενο χρόνο στο Διεθνές Συνέδριο Ποίησης του Βελιγραδίου ως τακτικός σύνεδρος και εισηγητής. Υπήρξε μέλος των επιτροπών του ποιητικού διαγωνισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης (1960) και του θεατρικού διαγωνισμού του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (1964), μέλος του Δ.Σ. της Τέχνης (1962-1964) και του Κ.Θ.Β.Ε. (1974-1977), μέλος της οργανωτικής επιτροπής του θεσμού Βαλκανικό Θέατρο (1980) και της επιτροπής μελέτης και αναθεώρησης των ελληνικών κρατικών σκηνών. Ποιήματά του μεταφράστηκαν στα γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά, ρωσικά, πολωνικά και άλλες γλώσσες.

Ο Πάνος Θασίτης τοποθετείται στην πρώτη μεταπολεμική ποιητική γενιά. Το έργο του χαρακτηρίζεται από έντονο πολιτικό και κοινωνικό προβληματισμό. Ασχολήθηκε επίσης με τη θεωρία και την κριτική της λογοτεχνίας.

Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Πάνου Θασίτη βλ. Αργυρίου Αλεξ., «Πάνος Θασίτης», Η ελληνική ποίηση· Η πρώτη μεταπολεμική γενιά, σ.164-165. Αθήνα, Σοκόλης, 1982 και σελίδες 15-16 του περιοδικού Ο Παρατηρητής 13, αφιερωμένου στον Πάνο Θασίτη. (Πηγή: Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.ΚΕ.ΒΙ.). (Φωτογραφία: Κώστας Μητρόπουλος)

Πηγή: booksfromgreece.gr
« Last Edit: 10 Aug, 2010, 00:47:40 by wings »
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
[Από την ενότητα Τ' αδέσποτα]

Πάνος Θασίτης, Ο νεκρός ποιητής

Δεν είμ' εδώ που ψάχνεις.

Τι γυρεύω εγώ μες στα λουλούδια
στ' αβάσταχτο φως του φεγγαριού.

Στις αίθουσες που οι ρήτορες
εκπολιτίζουν το κοινό
με τα φαντάσματά μας.

Τι γυρεύω.

Από τη συλλογή Σχιστολιθικά (1983)
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)



wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Πέθανε ο ποιητής και δοκιμιογράφος Πάνος Θασίτης
Πέμπτη, 21.08.08

Ακόμα φτωχότερος έγινε από σήμερα ο πνευματικός κόσμος της Θεσσαλονίκης με το θάνατο του ποιητή και δοκιμιογράφου Πάνου Θασίτη.

Γεννημένος το 1923 στο Μόλυβο της Λέσβου ο Πάνος Θασίτης - ένας από τους εκπροσώπους της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς αλλά και της λεγόμενης λογοτεχνικής «γενιάς της ήττας», ζούσε στη Θεσσαλονίκη απ' το 1930.

Σπούδασε στη Νομική σχολή του ΑΠΘ και εργάστηκε ως δικηγόρος.

Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1951 με την έκδοση της ποιητικής συλλογής «Δίχως Κιβωτό», ενώ το 1957 ακολούθησε η συλλογή «Πράγματα». Ακολούθησαν οι εκδόσεις του «Πράγματα 2- Αριθμοί» το 1962, «Εκατόνησος» το 1971, «Ελεεινόν θέατρον» το 1980 και «σχιστολιθικά» το 1983.

Δοκίμια και κριτικά σχόλια έγραψε στο λογοτεχνικό περιοδικό "Νέα Πορεία" (με το ψευδώνυμο Βασίλης Νησιώτης) καθώς και στο περιοδικό «Κριτική» (του φίλου και συνοδοιπόρου του στην ποίηση Μανόλη Αναγνωστάκη) από το 1959 ως το 1961.

Η κηδεία του θα γίνει αύριο στις τέσσερις το απόγευμα από το μητροπολιτικό ναό του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά στη Θεσσαλονίκη.

Πηγή: http://www.e-tipos.com/newsitem?id=48613
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Ο ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΣ ΤΟΥ ΜΑΝΟΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ
"Έφυγε" στα 85 του ο ποιητής Πάνος Θασίτης


Φτωχότερο άφησε από την Πέμπτη τον λογοτεχνικό κόσμο της χώρας με το θάνατό του ο Μολυβιάτης - στην καταγωγή - ποιητής, δοκιμιογράφος και μεταφραστής Πάνος Θασίτης, "χτυπημένος" από τον καρκίνο. Τον τελευταίο μήνα τα προβλήματα της υγείας του παρουσίασαν ραγδαία επιδείνωση και τις δύο τελευταίες εβδομάδες νοσηλευόταν σε κλινική της Θεσσαλονίκης. Η κηδεία του έγινε την Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη.

Εξορία σε Μακρόνησο και Άη Στράτη

Γεννημένος το 1923 στο Μόλυβο, από γονείς πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, μετοίκησε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη το 1930 και ήταν από τους εκπροσώπους της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, που αφομοίωσαν δημιουργικά τον αφηγηματικό τόνο του Γιώργου Σεφέρη, αλλά και της λεγόμενης λογοτεχνικής "Γενιάς της ήττας", Σπούδασε στη Νομική σχολή του ΑΠΘ και εργάστηκε ως δικηγόρος.

Κατά τη γερμανική Κατοχή, φοιτητής ακόμα, πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση ως μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού "Ξεκίνημα", όπου πρωτοεμφανίστηκε στον χώρο της λογοτεχνίας με το ποίημα "Έτσι είναι πάντα" και ως αρχισυντάκτης του περιοδικού της ΕΠΟΝ Μακεδονίας-Θράκης, "Λεύτερα νιάτα". Για τα πολιτικά του φρονήματα εξορίστηκε στον Άη Στράτη και στη Μακρόνησο (1947-1950).

Το έργο του

Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1951 με την ποιητική συλλογή "Δίχως Κιβωτό", ενώ το 1957 ακολούθησε η συλλογή "Πράγματα". Ακολούθησαν οι εκδόσεις "Πράγματα 2 - Αριθμοί" το 1962, "Εκατόνησος" το 1971, "Ελεεινόν θέατρον" το 1980 και "Σχιστολιθικά" το 1983.

Έγραψε επίσης δοκίμια και κριτικά σχόλια στο λογοτεχνικό περιοδικό "Νέα Πορεία" (με το ψευδώνυμο Βασίλης Νησιώτης) καθώς και στο περιοδικό "Κριτική" (του φίλου του  Μανόλη Αναγνωστάκη) από το 1959 ως το 1961. Επίσης συνεργάστηκε με τα περιοδικά “Ελεύθερα Γράμματα“, “Φοίνικας“, “Αντί“, “Ο Πολίτης“, “Ο Παρατηρητής“. Ασχολήθηκε επίσης με τη θεωρία και την κριτική της λογοτεχνίας. Oξυδερκής ως κριτικός, ήταν από τους πρώτους που έγραψαν θετικά σχόλια για το "Άξιον Εστί" του Oδυσσέα Ελύτη (1959).

Τιμήθηκε με το Βραβείο Ποίησης του Δήμου Θεσσαλονίκης το 1951 και υπήρξε επίτιμο μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και της Εταιρείας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980, επέλεξε να σιωπήσει, απογοητευμένος για την τύχη της γενιάς του και για τα όνειρά της, που τσακίστηκαν.

Τα ποιήματά του

Ποιήματά του μεταφράστηκαν στα γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά, ρωσικά, πολωνικά και σε άλλες γλώσσες. Το ποιητικό του ύφος φαίνεται από τους παρακάτω στίχους.

Μαθήματα

Η λέξη Ελευθερία είναι σχετική.
Ελλάς, επίσης σχετική, αυτό το παραδέχονται όλοι.
Κόβοντας κάτι από τη μια,
προσθέτοντας στην άλλη κάτι,
τουλάχιστον φαινόμαστε - κι εν μέρει είμαστε
και φιλελεύθεροι κι εθνικοί συνάμα.

Ο νεκρός ποιητής

Δεν είμ' εδώ που ψάχνεις.
Τι γυρεύω εγώ μες στα λουλούδια
στ' αβάσταχτο φως του φεγγαριού.
Στις αίθουσες που οι ρήτορες
εκπολιτίζουν το κοινό
με τα φαντάσματά μας.
Τι γυρεύω.

80 χρόνια

- Κι ο Κωνσταντίνος πέθανε
κι ο Βενιζέλος πάει
κι ο γιος του Κωνσταντίνου πάει κι αυτός
κι ο γιος του Βενιζέλου.
80 χρόνια τι είναι για την Ιστορία
γριούλα απ΄τ' Αϊβαλί Ευθαλία;
- Παιδιά κι εγγόνια όλα θαμμένα
στο 12, το 22, το 41...

Όπως έγραψε ο καθηγητής του ΑΠΘ Γιώργος Κεχαγιόγλου, στο έργο του Θασίτη, όπως και των Αναγνωστάκη και Κύρου, το ποιητικό υποκείμενο, ο ανθρώπινος περίγυρος, οι τόποι και η ιστορία αντικρίζονται μέσα από το δραματικό πολιτικό πρίσμα: Η παραγωγή τους σφραγίζεται από τα στρατόπεδα, την εκτόπιση και τη φυλακή, το φόβο, την πολιτική επιτήρηση και πίεση, τη διάψευση των ανθρωπιστικών ή πολιτικοκομματικών οραματισμών, την απουσία κοινωνικής δικαιοσύνης, την επιστροφή σε ρημαγμένους ή αλλοιωμένους τόπους και "ηττημένα" ή προσαρμοσμένα περιβάλλοντα και ομάδες, τη φθορά των σχέσεων που αναπτύσσονταν στην παλαιότερου τύπου γειτονιά και πόλη”.

Συντάκτης: Χριστίνα Βογιάννη 

Πηγή: http://www.aiolikanea.gr/news/culture/detail.php?ID=35400
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)



 

Search Tools