Άρχισε το 59ο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Βερολίνου

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Άρχισε η Μπερλινάλε της μεγάλης κρίσης

Με τη «Διεθνή», ένα κοσμοπολίτικο θρίλερ-καταγγελία του τραπεζικού συστήματος, άνοιξε χθες το 59ο Φεστιβάλ Βερολίνου


ΑΠΟΣΤΟΛΗ Ι. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ | Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2009


Το κόκκινο αρκουδάκι-σύμβολο του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βερολίνου δέσποζε χθες πάνω από την είσοδο της κεντρικής αίθουσας όπου άνοιξε την αυλαία της η εφετινή Μπερλινάλε
(ΑΡ/ ΗΕRΒΕRΤ ΚΝΟSΟWSΚΙ).


ΒΕΡΟΛΙΝΟ
«Είναι κάπως ειρωνικό και σε κάνει να νιώθεις άβολα, όμως η αλήθεια είναι ότι η πραγματικότητα ανοίγει πόρτες στην ταινία μας» παραδέχθηκε ο Τομ Τίκβερ, ο γερμανός σκηνοθέτης της «Διεθνούς» («Τhe Ιnternational»), με την οποία σηκώθηκε χθες η αυλαία της 59ης κινηματογραφικής Μπερλινάλε. Ο Τίκβερ έχει δίκιο.

Μπορεί η ιδέα για τη «Διεθνή» να γεννήθηκε πριν από έξι χρόνια, το θέμα της όμως, παρά τη μυθοπλαστική υπερβολή του, μοιάζει παρμένο από τα τελευταία πρωτοσέλιδα των οικονομικών εφημερίδων.

Στη «Διεθνή», ένα πολιτικό θρίλερ με κοσμοπολίτικη κοψιά- καθ΄ ότι γυρισμένο σε διάφορες χώρες της υφηλίου (Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Αμερική, Τουρκία)-, ένας πράκτορας της Ιντερπόλ (Κλάιβ Οουεν) αποφασίζει να πολεμήσει μόνος το ακλόνητο σύστημα μιας τράπεζας η οποία χρησιμοποιεί δολίους τρόπους για να αυξήσει τα κέρδη της. «Ένα κράτος είναι υπόλογο μόνο σε αυτόν που χρωστά» ακούμε σε κάποια στιγμή να λέει ο ιδιοκτήτης της. Όντως, στις μεθόδους λειτουργίας της τράπεζας, που πρωταγωνιστεί ως βασικός «κακός» της ταινίας, βρίσκονται αποτυπωμένοι όλοι οι κίνδυνοι του τρόμου της παγκοσμιοποίησης: πωλήσεις όπλων για την υποκίνηση και στήριξη πραξικοπημάτων σε πάμπτωχες χώρες της Αφρικής, οικονομικά χρέη που μπορούν να ρίξουν κυβερνήσεις, δολοφονίες πολιτικών προσώπων άπαξ και θίξουν συμφέροντα, συνεργασίες με το οργανωμένο έγκλημα και πάει λέγοντας.

Το φιλμ διαθέτει μια αύρα ρετρό, παρόμοια με των ταινιών «Οι τρεις μέρες του Κόνδορα» ή «Υπόθεση Πάραλαξ», ταινιών δηλαδή που έγραψαν ιστορία στη δεκαετία του 1970 μιλώντας για τη σκοτεινή δράση παρακρατικών οργανώσεων, κυρίως στις ΗΠΑ. «Όλα τα περιστατικά στη “Διεθνή” έχουν μεν στοιχεία μυθοπλασίας αλλά είναι βασισμένα σε αυθεντικά ντοκουμέντα» διαβεβαίωσε ο Τίκβερ, επισημαίνοντας τη σχολαστική σε λεπτομέρειες έρευνα του σεναριογράφου Έρικ Σίνγκερ. «Οι επιπτώσεις των παιχνιδιών που στήνουν οι ελάχιστοι μεγάλοι παίκτες της διεθνούς οικονομίας είναι τόσο καταστρεπτικές που κρίνεται αναγκαίο να εκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας γύρω από το πώς λειτουργεί ο κόσμος. Ακόμη και αν στην πραγματικότητα ούτε ξέρουμε ούτε και πρόκειται ποτέ να μάθουμε με ακρίβεια».

...

Η συνέχεια του άρθρου στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου

Με την εκτός συναγωνισμού γερμανο-αμερικανική παραγωγή «Η διεθνής», πολιτικό θρίλερ του Τομ Τίκβερ ("Τρέξε, Λόλα, τρέξε") έκανε χθες το βράδυ έναρξη το 59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Παρόντες στην τελετή ο σκηνοθέτης Τομ Τίκβερ και οι πρωταγωνιστές της ταινίας του, Κλάιβ Οουεν και Αρμιν Μούλερ-Σταλ, η κριτική επιτροπή της φετινής Μπερλινάλε, με επικεφαλής την πρόεδρό της, Αγγλίδα ηθοποιό Τίλντα Σουίντον, ο υπουργός Πολιτισμού της Γερμανίας Μπερντ Νόιμαν και αρκετές προσωπικότητες του κινηματογράφου, ιδιαίτερα του γερμανικού.

Στην τελετή, που κράτησε σχεδόν μια ώρα, μίλησαν ο διευθυντής του φεστιβάλ Ντίτερ Κόσλικ, ο υπουργός Πολιτισμού και η ηθοποιός Τίλντα Σουίντον, ενώ προβλήθηκαν τρέιλερ από το επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ. Ο Ντίτερ Κόσλικ τόνισε την ομιλία του το συνδυασμό της πολιτικής και των διάφορων κοινωνικών προβλημάτων (ρατσισμό, ανεργία, παγκοσμιοποίηση), που κυριαρχούν στη φετινή Μπερλινάλε.

Οι πολυεθνικές, και συγκεκριμένα μια πολυεθνική τράπεζα, είναι στο στόχαστρο του θρίλερ «Η διεθνής» του Τίκβερ. Με τον Κλάιβ Οουεν στο ρόλο του πράκτορα της Ιντερπόλ που αναλαμβάνει, μαζί με την Αμερικανίδα εισαγγελέα της Νέας Υόρκης (Ναόμι Γουότς), να αποκαλύψουν τις βρόμικες υποθέσεις (ξέπλυμα χρημάτων, αλλά και διακίνηση όπλων) της τράπεζας. Ο Τίκβερ έφτιαξε μια περιπέτεια που θυμίζει παρόμοιες αμερικανικές (τη σειρά του Μπορν αλλά και τη σειρά «Επικίνδυνες αποστολές"), χωρίς όμως να προσθέτει τίποτα το καινούργιο ή συναρπαστικό. Σ'αυτό δεν βοήθησε καθόλου και η κάπως άτονη ερμηνεία του συνήθως καλού ηθοποιού, Κλάιβ Οουεν.

Πολύ πιο ενδιαφέρουσα αποδείχτηκε η πρώτη ταινία του διαγωνιστικού τμήματος, «Ο μικρός στρατιώτης» της Δανέζας Ανέτ Κ. Ολενσεν. Η ιστορία μιας στρατιωτίνας, που επιστρέφει από το Ιράκ με ψυχικά τραύματα και που η γνωριμία της με μια μαύρη πόρνη, την οποία γνωρίζει όταν αναλαμβάνει, για λογαριασμό του πατέρα της, να την οδηγεί σε διάφορους πελάτες, τη βοηθά, μέχρι σ' ένα σημείο, να ξεπεράσει τα ψυχολογικά της προβλήματα. Η σκηνοθέτις δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα, μέσα στην οποία κινεί την ηρωίδα της (μια πολύ καλή Τρίνε Ντάιχολμ), καταγράφοντας ταυτόχρονα τα προβλήματα των μεταναστριών από χώρες του τρίτου κόσμου που γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης.

Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν και η γαλλική ταινία, «Ρίκι», του Γάλλου Φρανσουά Οζόν, με πρωταγωνιστές τους: Αλεξάντρα Λαμί, Σερτζί Λοπέζ. Φαντεζίστικη, διανθισμένη με χιούμορ, ταινία γύρω από τις σχέσεις μιας μοιχικής γυναίκας με την κόρη της και έναν συνάδελφο στη δουλειά της, με τον οποίο αρχίζει ένα ερωτικό δεσμό. Τα πράγματα θα πάρουν απρόσμενη πορεία όταν η γυναίκα θα γεννήσει ένα παιδί που κυριολεκτικά βγάζει φτερά κι αρχίζει να πετάει... Ο Οζόν κατάφερε να συνδυάσει το φαντεζίστικο θέμα του με το ρεαλισμό των ανθρώπινων σχέσεων και να αποσπάσει πολύ καλές ερμηνείες από όλους τους πρωταγωνιστές του.

Βρισκόμαστε ακόμη στις δύο πρώτες μέρες του φεστιβάλ και, σίγουρα, το πρόγραμμα μας επιφυλάσσει διάφορες εκπλήξεις.

Φέτος, η Ελλάδα εκπροσωπείται στη Μπερλινάλε με τρεις ταινίες: «Παράδεισος στη Δύση» του Κώστα Γαβρά, με την οποία θα κλείσει επίσημα η αυλαία του φεστιβάλ, «Η σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου (και οι δύο προβάλλονται εκτός συναγωνισμού) και «Στέλλα» του Πάνου Κούτρα, που προβάλλεται στο τμήμα του Πανοράματος. Στο τμήμα του «Φόρουμ του Νέου Κινηματογράφου» έχει συμπεριληφθεί και η ελληνο-τουρκική παραγωγή «Μοναδική μου ηλιαχτίδα» του Τούρκου Ρεχά Ερντέμ.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ

Πηγή: εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (6 Φεβρουαρίου 2009)
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)



 

Search Tools