Μια ακόμα ντροπή της Ευρώπης...

user4 · 6 · 1844

user4

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 609
  • think again!
Αρχές άφησαν 27 μετανάστες γατζωμένους σε δίχτυα, στη μέση της Μεσογείου, για 3 μερόνυχτα



Με τίτλο Η ΝΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ και με μια ολοσέλιδη φωτογραφία, η εφημερίδα Independent του Λονδίνου παρουσιάζει ένα πρωτοφανές περιστατικό, όπου 27 νέοι Αφρικανοί μετανάστες αφέθησαν για 3 μερόνυχτα στη μέση της Μεσογείου. Η εφημερίδα επίσης εστιάζει γενικότερα στο πρόβλημα των μεταναστών στη Μεσόγειο.


Για τρεις μέρες και τρεις νύχτες, αυτοί οι Αφρικανοί μετανάστες παρέμεναν γαντζωμένοι στη ζωή με απόγνωση. Το μέσο για την επιβίωσή τους είναι ένα δίχτυ για ψάρεμα τόνου, που έσερνε πίσω του ένα μαλτέζικο ρυμουλκό, που αρνήθηκε να τους ανεβάσει στο σκάφος αφού η ευπαθής βάρκα τους  βυθίστηκε.

Η Μάλτα και η Λιβύη, απ' όπου είχαν μπαρκάρει για το  επικίνδυνο ταξίδι τους, ένιψαν τας χείρας τους για την περίπτωσή τους. Κάποια στιγμή, τελικά, διεσώθησαν από το Ιταλικό ναυτικό.

Η σοκαριστική φωτογραφία τους δείχνει να κρέμονται πάνω στις σημαδούρες που στηρίζουν την πάνω πλευρά του διχτυού. Πρακτικά δεν είχαν τίποτα να φαν ή να πιουν.

Χτες τη νύχτα, στη νήσο Λαμπεντούσα, οι 27 νέοι άνδρες από τη Γκάνα, τη Νιγηρία, το Καμερούν και το Σουδάν και άλλες χώρες, αφηγήθηκαν την δραματική ιστορία τους. Καθώς η πρόχειρη βάρκα με την οποία ξεκίνησαν από τη Λιβύη βυθίστηκε μετά από έξι μέρες, δυο αλιευτικά απέτυχαν να τους διασώσουν. Την Τετάρτη, η Μαλτέζικη βάρκα Μπουνταφέλ τους επέτρεψε να αναρριχηθούν στο δίχτυ, αλλά αρνήθηκε να τους επιτρέψει να ανεβούν στο σκάφος.

Πρόκειται απλώς για ένα τελευταίο τελευταίο στιγμιότυπο από τις δολοφονικές θάλασσες της νότιας Μεσογείου, την υδάτινη έκταση στη νότια πύλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία ο Ανώτατος Επίτροπος του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες έχει δηλώσει ότι "έχει γίνει σαν την Άγρια Δύση, όπου η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμιά αξία και οι άνθρωποι αφήνονται στη μοίρα τους".

Την Παρασκευή, η εφημερίδα Independent δημοσίευσε πώς ένα Μαλτέζικο αεροσκάφος φωτογράφισε μια απίστευτα υπερφορτωμένη βάρκα στην περιοχή, στην οποία επέβαιναν 53 Ερυθραίοι/ες, κάποιοι από τους οποίους έκαναν τηλεφωνικά απεγνωσμένες εκκλήσεις σε συγγενείς τους στο Λονδίνο, την Ιταλία και τη Μάλτα. Η βάρκα εξαφανίστηκε, με όλους τους επιβαίνοντας, πρωτού γίνει η οποιαδήποτε ενέργεια για να σωθούν. Πέθαναν, όχι επειδή δεν υπήρχε διαθέσιμη βοήθεια, αλλά επειδή κανείς δεν ήθελε να κάνει τίποτα. Η Μάλτα έχει φουλάρει. Η Λιβύη, απ' όπου ξεκινούν αυτά τα ταξίδια, δεν αναλαμβάνει καμιά ευθύνη. Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι η νέα υπερσία συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Φρόντεξ, έχει να παίξει κάποιο ρόλο. Αλλά η "ομάδα άμεσης απόκρισής" της παραμένει στα χαρτιά.

Η Φρόντεξ αναμένεται να ξεκινήσει κοινές περιπολίες στη Μεσόγειο σύντομα, ακολουθώντας ένα περσινό πιλοτικό σχέδιο. Αλλά η κρίσιμη ένταση μεταξύ Μάλτας και Λιβύης αναμένεται να διευθετηθεί από την Ελλάδα και τη Μάλτα, και η σκληρή αντιμετώπιση του θέματος από την πλευρά της Μάλτας δεν εμπνέει και πολλή αισιοδοξία.

Ο Μαλτέζος καπετάνιος του Μπουνταφέλ αρνήθηκε να επιβιβάσει τους άνδρες, όπως εξήγησε αργότερα, επειδή είχε πιάσει στα δίχτυα τόνο αξίας ενός εκατομμυρίου. Αν τους είχε πάρει στη Μάλτα, το ταξίδι θα είχε πάρει 12 μέρες, δεδομένης της χαμηλής ταχύτητας του ρυμουλκού. Εκεί, θα βρίσκονταν ο ίδιος μέσα σε μια διπλωματική διελκυστίνδα. "Δεν μπορούσα να πάρω το ρίσκο να χάσω αυτήν την ψαριά" δήλωσε.

Ο καπετάνιος ενημέρωσε τις μαλτεζικές αρχές. Οι Μαλτέζοι τηλεφώνησαν στους Λιβύους -οι Αφρικανοί ήταν περίπου 60 μίλια από τη λιβυακή ακτή, μέσα στην ζώνη επιρροής της Λιβύης για έρευνες και διασώσεις. Η Λιβύη είπε ότι θα στείλει ελικόπτερο στο σημείο και θα ρίξει μια σωστική λέμβο. Η Μάλτα, όπου μέχρι στιγμής ο Πρωθυπουργός Λόρενς Γκόνζι είχε αναμειχθεί προσωπικά, δήλωσε ότι κάτι τέτοιο θα ήταν μη αποδεκτό. Έτσι, ανάθεσαν στις ένοπλες δυνάμεις της Μάλτας να πείσουν τους Λίβυους να ανασύρουν τους ναυαγούς.

Οι 27 είχαν μέχρι στιγμής περάσει τρεις μέρες και τρεις νύχτες στεκόμενοι στο παραπέτασμα, που είχε πλάτος περίπου 45 εκατοστά. Ο καπετάνιος του Μπουνταφέλ δήλωσε ότι δεν τον πείραζε να μείνουν στο παραπέτασμα για μια ώρα. Όχι παραπάνω -κάτω από τον αδυσώπητο ήλιο ή τη νυχτερινή ψύχρα.


Η κυβέρνηση της Λιβύης κάποια στιγμή έστειλε ένα φαξ λέγοντας ότι θα περισυλλέξει τους άνδρες. Αλλά βοήθεια δεν έφτασε ποτέ. Οι Μαλτέζοι αρνήθηκαν να πάρουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία. Τις τελευταίες 5 μέρες, 157 παράνομοι μετανάστες έφτασαν στις ακτές της Μάλτας. Το μικρό νησί είναι υπερπλήρες. Η κατάσταση συνεχίστηκε έτσι και το Σάββατο.

Μετά από πολλή τύχη, ένα πλοίο του Ιταλικού πολεμικού Ναυτικού, το Οριόνε, βρέθηκε κοντά στο σημείο. Την προηγούμενη εβδομάδα η Λιβύη είχε δώσει στην Ιταλία άδεια να ψάξει για τους 53 αγνοούμενους Ερυθραίους, και βρίσκονταν ακόμη στην περιοχή, ψάχνοντας.

Tο Ιταλικό ναυτικό έστειλε εξαρχής ένα αεροπλάνο και στη συνέχεια το Οριόνε. Μέχρι τις 9μμ της Κυριακής, μετά από 70 ώρες στο δίχτυ, ξεκίνησαν  να κινούνται προς τη Σικελία. Χτες βράδυ, αναφέρθηκε ότι ήταν εξασθενημένοι και ξεθεωμένοι αλλά εκτός κινδύνου. Γι' αυτούς είναι ένα ευτυχές τέλος. Αλλά τις τελευταίες 5 μέρες, πηγές στη Μάλτα λένε ότι 4 άλλες βάρκες έχουν βυθιστεί, με αποτέλεσμα την απώλεια πάνω από 120 ζωών. Όπως είπε η Λόρα Μπολντρίνι του UNHCR, "το να καταπλέεις στη Μεσόγειο με μια τέτοια βάρκα είναι ένα παιχνίδι ρώσικης ρουλέτας".

Πάνω από 10.000 άτομα πιστεύεται ότι έχουν πνιγεί προσπαθώντας να διασχίσουν τη Μεσόγειο από την Αφρική. Το πέρασμα από τη Δυτική Αφρική προς τα Κανάρια δεν είναι λιγότερο ριψοκίνδυνο. Στην Ισπανία, όπου την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες σοκαριστικές φωτογραφίες μιας δεκάδας νεκρών επίδοξων μεταναστών, οι εκτιμήσεις για το συνολικό αριθμό των νεκρών φτάνουν τις 7.000 .

"Οι κυβερνήσεις πρέπει να ενθαρρύνουν τα ψαράδικα ώστε να σώζουν ανθρώπινες ζωές", λέει η Μπολντρίνι. "Τώρα φοβούνται ότι αν βοηθήσουν, μπορεί να κολλήσουν για μέρες ή για εβδομάδες. Αλλά η διεθνή νομοθεσία ναυτιλίας λέει ότι οι κυβερνήσεις έχουν καθήκον να επιτρέπουν την τάχιστη αποβίβαση ατόμων που διεσώθησαν στη θάλασσα. Εμείς λέμε, ας σώσουμε πρώτα τις ανθρώπινες ζωές. Αυτή πρέπει να είναι η προτεραιότητα για όλες τις πλευρές που εμπλέκονται."

πηγή: http://www.indy.gr
« Last Edit: 05 Jun, 2007, 19:08:38 by wings »


mousafiris

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 993
    • Gender:Male
  • Περικλής ο καλοκαιρινός
Αναδεικνύει, σε όλο του το μεγαλείο, το μεταναστευτικό πρόβλημα των ανθρώπων που προσπαθούν να έρθουν στην Ευρώπη ελπίζοντας σε μια καλύτερη μοίρα.
Το πρόβλημα αγγίζει και τη χώρα μας σε πολύ μεγάλο βαθμό. Χαρακτηριστικό είναι ότι, εδώ στο νησί που κατοικώ, υπάρχουν καμιά τριανταριά ταχύπλοα θαλάσσια ταξί που μεταφέρουν επιβάτες από και προς την ηπειρωτική χώρα και κυρίως απέναντι στην Κόστα – μιλάμε για μια διαδρομή πέντε λεπτών. Τα ταξί αυτά επιβιβάζουν μόνο τον πελάτη και τη παρέα του, δηλαδή, κατά μέσο όρο, 1 -4 άτομα. Και όμως πολλά έχουν χωρητικότητα έως και τριάντα άτομα. Τι τη θέλουν τέτοια χωρητικότητα; Και όμως είναι χρήσιμη. Γιατί; Ε, λοιπόν. Πάνε μεσοπέλαγα, έξι μίλια απ’ εδώ, έξω απ’ τα χωρικά μας ύδατα, παραλαμβάνουν νύχτα υπεράριθμους, δυστυχισμένους μετανάστες και τους αποβιβάζουν στις ακτές της Ερμιονίδας μέχρι και την Επίδαυρο. Χρυσές δουλειές κάνουν. Μερικοί είναι και πονόψυχοι - κερνάνε τους άμοιρους και από μια κόκα-κόλα.   
« Last Edit: 05 Jun, 2007, 19:08:53 by wings »
We shall not cease from exploration
And the end of all our exploring
Will be to arrive where we started
And know the place for the first time.



kapa18

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 997
Πάνε μεσοπέλαγα, έξι μίλια απ’ εδώ, έξω απ’ τα χωρικά μας ύδατα, παραλαμβάνουν νύχτα υπεράριθμους, δυστυχισμένους μετανάστες και τους αποβιβάζουν στις ακτές της Ερμιονίδας μέχρι και την Επίδαυρο.

Ως άσχετη περί διεθνούς νομοθεσίας, χωρικών υδάτων κλπ, έχω την εξής απορία: Τα χωρικά ύδατα σε απόσταση 6 μιλίων από τις Σπέτσες δεν είναι ελληνικά; Πώς γίνεται αυτό;


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 72095
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Καλημέρα, Κατερινούλα.

Για να πάρεις μια πρώτη γεύση για το θέμα:

Quote
Χωρικά Ύδατα - Εναέριος χώρος   

Τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας εκτείνονται στα 6 ν.μ. από τη φυσική ακτογραμμή. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το εύρος αυτό μπορεί να είναι μικρότερο από 6 ν.μ. σύμφωνα με την εφαρμογή του κανόνα της μέσης γραμμής ή συναφείς συμβατικές ρυθμίσεις.           

Δύο είναι τα νομοθετήματα τα σχετικά με την αιγιαλίτιδα ζώνη της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, με το άρθρο του Α.Ν. 230/1936 "περί καθορισμού αιγιαλίτιδος ζώνης της Ελλάδας" (ΦΕΚ Α΄450) ορίσθηκε ότι "η έκτασις της αιγιαλίτιδας ζώνης καθορίζεται εις εξ ναυτικά μίλια από την ακτή, μη θιγομένων των εν ισχύι διατάξεων των αφοροσών εις ειδικάς περιπτώσεις, καθ'ας η αιγιαλίτις ζώνη ορίζεται μείζων ή ελάσσων των εξ ναυτικών μιλίων". Η πρόβλεψη αυτή επαναλαμβάνεται και στο άρθρο 139 του ΚΔΝΔ (Ν.Δ. 187/1973, ΦΕΚ Α’ 261), το οποίο ορίζει ότι "τα χωρικά ύδατα περιλαμβάνουν θαλάσσια ζώνη, της οποίας το πλάτος ορίζεται εις εξ ναυτικά μίλια, δυνάμενον να ορισθή και διαφόρως δια Π. Διαταγμάτων εκδιδομένων προτάσει του Υπουργικού Συμβουλίου".           

Σε ορισμένα μόνο σημεία της ελληνικής επικράτειας, όπου η απόσταση από ακτές άλλου κράτους είναι μικρότερη από το άθροισμα του εύρους των αντίστοιχων χωρικών υδάτων, υπάρχει διαφοροποίηση του εύρους της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης. Αυτή είναι η περίπτωση των ανατολικών ακτών των νήσων του Ανατολικού Αιγαίου και της Δωδεκανήσου. Σε ό,τι αφορά στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ισχύει ο εθιμικός κανόνας της μέσης γραμμής, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στο άρθρο 15 της Σύμβασης των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας (1982). Η οριοθέτηση στην περιοχή των Δωδεκανήσων προκύπτει συμβατικά από τη Συμφωνία της 4ης Ιανουαρίου 1932 και το Πρωτόκολλο της 28ης Δεκεμβρίου 1932 μεταξύ Ιταλίας και Τουρκίας. Η Ελλάδα υπεισήλθε ως διάδοχο κράτος στις σχετικές ρυθμίσεις των συμφωνιών αυτών, βάσει του άρθρου 14(1) της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων της 10ης Φεβρουαρίου 1947, που εκχωρεί την κυριαρχία των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, εθιμικό και συμβατικό, η Ελλάδα έχει το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. Κατά την επικύρωση της Σύμβασης των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας, η χώρα μας προέβη στη δήλωση ότι "ο χρόνος και ο τόπος άσκησης των εν λόγω δικαιωμάτων, χωρίς τούτο να σημαίνει ούτε κατ’ ελάχιστο απεμπόληση εκ μέρους της των εν λόγω δικαιωμάτων, είναι ένα ζήτημα που απορρέει από την εθνική της στρατηγική". Επιπλέον το άρθρο 2 του Ν.2321/1995, κυρωτικού της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας, προβλέπει ότι "η Ελλάδα έχει το αναφαίρετο δικαίωμα κατ'εφαρμογή του άρθρου 3 της κυρούμενης Συμβάσεως να επεκτείνει σε οποιονδήποτε χρόνο το εύρος της χωρικής θάλασσας μέχρι αποστάσεως 12 ν.μ.           

Σημειώνεται ότι το δικαίωμα επεκτάσεως των χωρικών υδάτων μέχρι τα 12 ν.μ. έχει ασκηθεί ήδη από πολλά κράτη συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας, η οποία από το 1964 έχει επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στον Εύξεινο Πόντο και τη Μεσόγειο στα 12 ν.μ.           

Η Τουρκία με αφορμή τη θέση σε ισχύ της Σύμβασης του Δικαίου της Θάλασσας απείλησε ότι θεωρεί ως casus belli την ενδεχόμενη επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων. Με την ευκαιρία της κύρωσης της προαναφερόμενης Σύμβασης από τη χώρα μας στις 31/5/1995, η τουρκική Εθνοσυνέλευση εξέδωσε ψήφισμα στις 8/6/1995, με το οποίο εκχωρεί στην τουρκική κυβέρνηση όλες τις αρμοδιότητες συμπεριλαμβανομένων και των στρατιωτικών, για τη διατήρηση και υπεράσπιση των ζωτικών συμφερόντων της Τουρκίας. Το εν λόγω ψήφισμα βρίσκεται πάντα εν ισχύι, η δε Τουρκία δεν έχει ανακαλέσει την πολιτική της αυτή.                       

Πέραν της ως άνω ανορθόδοξης στάσης της Τουρκίας έναντι των κανόνων διεθνούς δικαίου, η απειλή χρήσης βίας (casus belli) παραβιάζει το άρθρο 2 παρ. 4 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών που απαγορεύει στα κράτη μέλη την απειλή ή τη χρήση βίας στις διεθνείς σχέσεις. Εξάλλου, η επέκταση των χωρικών υδάτων οποιασδήποτε χώρας στα 12 ν.μ. είναι απόλυτο και αναφαίρετο δικαίωμα, σύμφωνα με τη Σύμβαση του Δικαίου της Θάλασσας η οποία εν προκειμένω κωδικοποιεί προϋπάρχον εθιμικό δίκαιο.           

Η Ελλάδα έχει επίσης αιγιαλίτιδα ζώνη, για τις ανάγκες αεροπλοϊας και αστυνομίας της, πλάτους 10 ν.μ. που καθιερώθηκε  με το Π.Δ. 6/18 Σεπτεμβρίου 1931 "περί καθορισμού πλάτους χωρικών υδάτων, όσον αφορά τα ζητήματα της Αεροπορίας και Αστυνομίας αυτής" (ΦΕΚ Α' 325).

Η συνέχεια στις σελίδες του ΥΠΕΞ.

Αυτό, λοιπόν, που συμβαίνει στην περίπτωση των Σπετσών είναι ότι οι δικοί μας ψαράδες/ταξιτζήδες κ.ά. «αλιεύουν» τους λαθρομετανάστες από τα διεθνή ύδατα (μεσοπέλαγα), όπου συνήθως τους αφήνουν.

Αν έχεις άλλες απορίες, σίγουρα ο Γιώργος είναι σε θέση να σου τις λύσει πολύ καλύτερα απ' όσο εγώ.
« Last Edit: 06 Jun, 2007, 09:03:03 by wings »
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)



kapa18

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 997

Μάλιστα... Κατάλαβα. Κι εγώ νόμιζα βλακωδώς ότι τα 6 μίλια ισχύουν μόνο από τη συνοριακή ακτογραμμή και πέρα. Δεν είχα καταλάβει ότι ισχύουν από κάθε ακτογραμμή. Ευχαριστώ, Βίκυ! :-))


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 72095
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Να 'σαι καλά, κορίτσι μου.

Και μην θεωρείς βλακεία το ότι δεν το ήξερες. Απλώς, επειδή έχουμε πολλά νησιά, τα πράγματα είναι λιγάκι μπερδεμένα ή έτσι δείχνουν, αλλά το διεθνές δίκαιο είναι σαφές στα θέματα αυτά και εξαιρετικά ενδιαφέρον.

Εξάλλου, μην ξεχνάς πως εγώ ζούσα σε παραμεθόριο νησί για 3 χρόνια και εκεί υπήρχαν σημεία που απείχαν ακριβώς 6 μίλια από την Τουρκία. Σε άλλα σημεία της χώρας η απόσταση είναι ακόμα πιο μικρή. Ασφαλώς αυτό δεν ισχύει στο ύψος των Σπετσών ή γενικά των νησιών του Αργοσαρωνικού.
« Last Edit: 06 Jun, 2007, 09:19:08 by wings »
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


 

Search Tools