Ελ Γκρέκο

mavrodon · 55 · 17474

lpap

  • Full Member
  • ***
    • Posts: 365
    • Gender:Male
(Δυστυχώς) οι αρνητικές κριτικές ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα !

Απλά, να κάνω μιά επισήμανση σε ένα σημείο των αρνητικών κριτικών σχετικά με το σενάριο: η συγκεκριμένη ταινία δεν είναι ιστορικό ντοκιμαντέρ αλλά βιογραφική μυθογραφία, επομένως επιτρέπονται οι μυθοπλαστικές αυθαιρεσίες στον σεναριογράφο. Πάλι, όμως, στο συγκεκριμένο σενάριο η μυθοπλασία πάσχει από έλλειψη φαντασίας (το πιό θανάσιμο αμάρτημα του σεναριογράφου). Εξηγώ, χωρίς να προδίδω το σενάριο σε όσους δεν έχουν δει την ταινία: Ο Γκρέκο οδηγείται σε μια (υποθετική) σύγκρουση με την ιερά εξέταση και πορεύεται προς τη θανατική καταδίκη από την οποία ο σεναριογράφος δεν μπορεί να τον διασώσει ! Τελικά η λύση δίνεται με ένα εύρημα. Αυτό το εύρημα είναι στη λίστα απαγορευμένων ευρημάτων του ομίλου "φίλοι της Αγκάθα Κρίστι" στη Μεγάλη Βραταννία. Δεν επιτρέπεται στους σεναριογράφους να λύνουν τα μυθοπλαστικά αδιέξοδα τους με τέτοιους τρόπους.

Το τόλμημα του Σμαραγδή είναι μεγάλο, για τα ελληνικά δεδομένα. Η ταινία πάσχει από έλλειψη χρηματοδότησης και αυτό είναι φανερό σχεδόν σε όλες τις σκηνές της, όπου διάφορα σκηνοθετικά ευρήματα και παλιά κόλπα του σινεμά πασχίζουν να καλύψουν τα οικονομικά προβλήματα της παραγωγής. Οι χλιαρές έως απαράδεκτες "ερμηνείες" των ηθοποιών στην ταινία οφείλονται στο ότι οι σκηνές γυρίστηκαν με λίγα χρήματα. Για όσους μπορούν να καταλάβουν από κινηματογραφική τεχνική αυτό είναι εύκολα φανερό.

Για παράδειγμα, στην αρχή της ταινίας ο Γκρέκο επισκέπτεται ως καλεσμένος το κάστρο του διοικητή της Κρήτης όπου λαμβάνει χώρα μια δεξίωση. Ο σκηνοθέτης θέλει να δημιουργήσει μια ειδική ατμόσφαιρα: βάζει στο πλάνο 50-80 κομπάρσους ντυμένους με πλούσιες στολές, ως καλεσμένους της δεξίωσης. Βάζειι μιά διμοιρία στρατιώτες πάνω στο κάστρο. Βάζει μιά ζωντανή ορχήστρα να παίζει για χορογραφημένους χορούς ζευγαριών. Από το αποτέλεσμα στην ταινία καταλαβαίνουμε ότι την ημέρα που οργανώθηκαν τα πάντα  για να γίνει η λήψη, τα συνεργεία, ο φωτισμός, οι κομπάρσοι, οι ηθοποιοί  κλπ, έπιασε ένα μπουρίνι και επειδή μάλλον η παραγωγή δεν είχει λεφτά για να αναβάλει το γύρισμα τελικά η σκηνή γυρίστηκε με τρομερό αέρα που κατέστρεψε τελείως την "ατμόσφαιρα". Στη συγκεκριμένη σκηνή οι δεκάδες πυρσοί πάνω στο κάστρο αντί να δημιουργούν μιά ατμόσφαιρα εποχής αποπροσανατολίζουν την εικόνα όπως μάχονται για να μην σβήσουν από τον αέρα. Τα φορέματα ανεμίζουν, οι κομμώσεις των ηθοποιών υποφέρουν και τελικά η σκηνή πατώνει θυμίζοντας στην κυριολεξία τα "ανεμοδαρμένα ύψη", ή μοιάζει να έχει γυριστεί πάνω σε πλοίο με τυφώνα. Αν είχε τα λεφτά, ο οποιοσδήποτε σκηνοθέτης, θα ξαναγύριζε τη σκηνή μια άλλη ημέρα χωρίς αέρα.

ΖΩΗ είναι να ζείς τη ζωή των άλλων.


mavrodon

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 6582
    • Gender:Male
Αγαπητέ Ipap

Άσχετα με το γεγονός ότι οι περισσότεροι κριτικοί "έθαψαν" την ταινία και το σκηνοθέτη νομίζω ότι δεν έχεις δίκαιο σχετικά με τη σκηνή με το χορό στο κάστρο. Αυτό διότι:
1. Μπορεί ο σκηνοθέτης να επέλεξε επίτηδες μια ανεμοδαρμένη βραδιά για λόγους που ο ίδιος γνωρίζει.
2. Και ποιος είπε ότι σε περίπτωση προγραμματισμένων εκδηλώσεων σε ανοιχτό χώρο αυτές αναβάλλονται όταν φυσά;  Μην ξεχνάς ότι στα νησιά ο αέρας είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο. Δε φαντάζομαι στην εποχή εκείνη να προσκαλούσαν σε χορούς υπό την προϋπόθεση ότι δε φυσά αέρας πάνω από ορισμένα μποφόρ.
3. Ακόμη και αν ο σκηνοθέτης προτιμούσε μια γαλήνια ατμόσφαιρα, διερωτώμαι μήπως ήδη περίμενε αρκετές ημέρες μέχρι να κοπάσει ο άνεμος και δεν μπορούσε να περιμένει άλλο. Ίσως τον πίεζαν οι προθεσμίες και δεν είχε την υπομονή του Αγγελόπουλου, ο οποίος ήταν γνωστό πόσο χρόνο έχασε στη Θεσσαλονίκη περιμένοντας να συννεφιάσει για να γυρίσει τις σκηνές στην παραλία της.
Τελικά, η ταινία φαίνεται ότι θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο θεατές στη χώρα μας. Όπως επεσήμανες, σωστά, πρόκειται για βιογραφία με πολά μυθοπλαστικά στοιχεία. Ο κόσμος πάει στον κινηματογράφο για να ξεσκάσει, να συγχρωτιστεί. Κάποιοι χειροκροτούν στο τέλος. Ευτυχώς δε διαβάζουν όλοι πικρόχολες κριτικές!

« Last Edit: 24 Nov, 2007, 20:22:42 by mavrodon »



stathis

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 3372
    • Gender:Male
Κατά τη γνώμη μου η καλύτερη ταινία στην ιστορία του σινεμά.
Κακό πράγμα η υπερβολή...

Η ταινία όμως κάνει και κάτι επιπλέον που είναι το άμεσο αποτέλεσμα των όσων προαναφέρθηκαν. Χωρίζει την ίρα από το στάρι, και αυτό πλέον δεν μπορεί να το σταματίσει τίποτα.
2ον. Αν δεν έγινε αντιληπτό το τι εννοώ όταν λέω "ξεσκαρτάρισμα" εννοώ οτι χωρίζει το κοινό σε αυτούς που καταλαβαίνουν αυτό που λεω εγώ και σε αυτούς που καταλαβαίνουν μόνο αυτά που λέει και παραθέτει ο Member form3r|y known as w4tt4n4b3 (ευτυχώς που το έβλεπα ταυτόχρονα με το που το μετέφερα το nick γιατί αλλιώς θα χρησιμοποιούσα αντωνυμία και επιθετικό προσδιορισμό μα πάλι θα καταλαβαίνατε ποιόν λέω).
Αλλά πιο κακό ο ελιτισμός...
(Τα περί επιθετικού προσδιορισμού θα τα αφήσω ασχολίαστα.)



Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Πέρι έλλειψης χρημάτων θα διαφωνήσω, γιατί η ταινία θεωρείται ως η ακριβότερη ελληνική παραγωγή.
Εν ολίγοις η ταινία χρηματοδοτήθηκε αδρά. Εκτός κι αν ο υπερτονισμός αυτής της παραμέτρου εξυπηρετούσε μόνο διαφημιστικούς και
προπαγανδιστικούς σκοπούς.

Πέρα από αυτό σας μεταφέρω αυτολεξεί απόσπασμα κειμένου από τον Εξώστη στον οποίο ο φίλτατος mavrodon έχει και φίλους...
Ο τίτλος του κειμένου είναι Πανόραμα Ελληνικού Κινηματογράφου, ο παράτιτλος Ελληνική τραγωδία...
Το κείμενο ξεκινάει ως εξής "Χωρίς να θέλω να προβοκάρω, έχω την εντύπωση πως μέχρι στιγμής τουλάχιστον (21/11) οι ταινίες του Ελληνικού Πανοράματος του Φεστιβάλ είναι πολύ κάτω από τις προσδοκίες ακόμη και του πλέον απαισιόδοξου θεατή.
Πρώτα από όλα οι ταινίες που έχουν βγει στο κύκλωμα, μάλλον δεν προσφέρονται για πολύ σοβαρή κριτική, αν και έχουν κερδίσει το κοινό..."
"Ακόμα και ο πολυδιαφημισμένος El Greco παρά την εντυπωσιακή παραγωγή μας άφησε ένα αίσθημα αμηχανίας, καθώς δεν κατάφερε στιγμή να μας συγκινήσει..."
Σχετικά με τον El Greco το σχόλιο είναι άκρως υποκειμενικό, περι ορέξεως κολοκυθόπιτα αλλά η κριτική στο υπόλοιπο κύκλωμα...

Και θα συμμεριστώ λίγο όχι την κριτική αλλά την απαισιοδοξία του Στράτου Κερσανίδη.
Χρόνια στην Ελλάδα οι απραγωγοί και κυρίως οι σκηνοθέτες των ταινιών παραπονούνται ότι κάνουν κινηματογράφο με πενιχρά μέσα...
Τελικά το ότι έχουν λίγα μέσα αυτό νομίζω είναι μερικές φορές πλεονέκτημα γιατί τότε είναι αναγκασμένοι να βάλουν την έμπνευση και το ταλέντο που πολλές φορές δε διαθέτουν κι έτσι το αποτέλεσμα να είναι άκρως ικανοποιητικό.
Και ο κινηματογράφος της δεκαετίας του 80 και 90 διαθέτει πολύ αξιολογότερες ταινίες από τις περισσότερες πολύ γνωστές ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του 60 και 70.
Και όταν έρχονται οι χορηγοί και τα μεγάλα budget μερικοί έλληνες σκηνοθέτες αυτό που πετυχαίνουν στο τέλος είναι να φτιάξουν ταινίες που χρησιμοποιούν τα δραματουργικά μέσα του Χόλυγουντ...
Και οι πλείστες ταινίες του Χόλυγουντ στηρίζονται στην ευκολία και αποσκοπούν στο εμπορικό κέρδος.
Δεν ξέρω αν το κάνουν συνειδητα, τη μίμηση εννοώ αλλά είναι κρίμα.
Από αυτό το ξαναζεσταμένο φαστ φουντ προτιμώ τη μιζέρια του Ελληνικού κέντρου κινηματογράφου και αυτών που διαμαρτύρονται για μια κρατική επιχορήγηση ακόμα...
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||



mavrodon

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 6582
    • Gender:Male
Αγαπητέ φίλε Member f0rm3r|y kn0wn as w4tt4n4b3

 Στο θερμοκήπιο των επιχορηγήσεων ανθούν πλείστα (άπληστα) όσα παράσιτα. Αν δώσουν σε κάποιο αρτιμελή δεκανίκια σε λίγο καιρό θα κουτσαίνει. Τουλάχιστον, από όσο γνωρίζω, στο Χόλυγουντ δεν υπάρχουν τέτοιου είδους δεκανίκια. Καλό θα ήταν να επεκταθεί κάποιος και στο θέατρο όπου εκεί και αν ανθούν οι επιχορηγήσεις (αν θέλεις να σου αντιγράψω μια επιστολή από την Καθημερινή σχετικά με τα ΔΗΠΕΘΕ για να γελάσεις).  Θα ήθελα, όμως, τη γνώμη σου για την παρατήρηση του ipap σχετικά με το χορό στο κάστρο.
Quote
Χρόνια στην Ελλάδα οι απραγωγοί και κυρίως οι σκηνοθέτες των ταινιών παραπονούνται ότι κάνουν κινηματογράφο με πενιχρά μέσα..

Παρολίγο, με τον αναγραμματισμό που έκανες στο κείμενό σου, να έγραφες προαγωγοί αντί παραγωγοί!
« Last Edit: 25 Nov, 2007, 06:16:49 by mavrodon »


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Είναι απραγωγοί γιατί προάγουν την απραγία...

Το τι προκαλεί σε ένα θεατή ένα κινηματογραφικό έργο είναι καθαρά υποκειμενικό θέμα.
Εγώ έχω δει πολύ καλές ταινίες που στηρίζονται κυρίως σε κρατική επιχορήγηση.

Ειδικά εκεί που πέφτουν οι ιδιωτικοί χορηγοί εμπλέκονται άτομα του κυκλώματος της τηλεόρασης και το αποτέλεσμα τις περισσότερες
φορές είναι αρπαχτή.
Υπάρχουν και εξαιρέσεις. Όπως και πολλές κακές ταινίες που έχουν πάρει κρατική επιχορήγηση. Και το κακές δεν έχει να κάνει με το αν μου άρεσε το θέμα
ή αν συμπαθώ το σκηνοθέτη αλλά με άλλα καλλιτεχνικά κριτήρια.
« Last Edit: 10 Sep, 2008, 15:53:15 by Αλ. »
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||



lionpsyche

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 1848
    • Gender:Female
Το έργο καταπληκτικό. Πολλές πληροφορίες για τον άψογο ζωγράφο μας. Όποιος δεν πήγε στην Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη έχασε. Τέλειος ο αλησμόνητος Μουστάκας και χάλια μαύρα η Ματσούκα που δεν μπορούσε να σταυρώσει λέξη στα Αγγλικά. Αυτά, για την ώρα!


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Μ' αρέσει ο τρόπος που σκέφτεσαι...
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 73947
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Κι εμένα. :-)
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


 

Search Tools