Go to full version

Teaching & Learning Translation > Teachers and Learners Chat

Διλήμματα εκπαίδευσης και μετάφρασης, ζητώ συμβουλές

Pages: (1/3) > >>

spaceoddity:

Καλησπέρα στη virtual παρέα:)
Λίγο πολύ με ξέρετε τώρα πια, και παίρνω το θάρρος να σας ζητήσω τη γνώμη σας για ένα θέμα-
Λοιπόν η κατάσταση έχει ως εξής:
εδώ και δυο χρόνια είμαι ωρομίσθια εκπαιδευτικός σε μαθήματα πληροφορικής και τεχνολογίας στα 3 από τα 4 τμήματα ΤΕΙ του τόπου μου. Γενικώς τα πηγαίνω περίφημα στον χώρο των ΤΕΙ, τόσο με τους σπουδαστές, όσο και με τους συναδέλφους και το κλίμα γενικότερα.
Φέτος το καλοκαίρι "έπαιξαν" κάτι προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ για τα δυο τμήματα, και μπήκα σε διάφορες ομάδες εργασίας. Μια από αυτές ήταν και η ομάδα προετοιμασίας του οδηγού σπουδών, με κύριο καθήκον (μου) τη μετάφραση των δυο οδηγων που θα ετοίμαζαν οι υπόλοιποι της ομάδας. Όλα καλά μέχρι εδώ.
Τέλη Αυγούστου παραλαμβάνω σε hard copy τον έναν οδηγό, με τον οποίο δεν πρόλαβα να ασχοληθώ μέχρι πριν μια βδομάδα (έπηζα από άλλες μεταφράσεις και μεσολάβησε διορισμός μου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση). Λίγο αργότερα ακολούθησε και ο δεύτερος.
Ξεκινάω τον πρώτο, και διαπιστώνω πρώτον ότι ήταν copy-paste του οδηγού αντίστοιχου τμήματος σε άλλη πόλη, με επιπλέον κάποιες ασυνάρτητες και ασύνδετες μεταξύ τους σελίδες συμπληρωματικού υλικού. Ξεκινάω από μια σελίδα, δε βγαίνει...ξεκινάω άλλη, δε βγαίνει...ρωτάω ποιος ήταν υπεύθυνος, γιατί τετοιο χάλι, ο ένας να πετάει το μπαλάκι στον άλλον. Αποκτώ τα ηλεκτρονικά αρχεία, ακόμα μεγαλύτερο μπάχαλο! Τέτοια προχειρότητα, μόνο μια φορά είχα δει στο παρελθόν και τότε είχα επιστρέψει τα κείμενα πακέτο στο συντάκτη. Στο μεταξύ έρχεται ο ηλεκτρονικός οδηγός του άλλου τμήματος-το μόνο από τα 4 στο οποίο δεν έχω ποτέ κάνει μάθημα-και βλέπω ένα ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΟ: επαγγελματικό και καλοφτιαγμένο έργο. Για να μην τα πολυλογώ, όταν πλέον "τα είχα πάρει", αντί να λέω διάφορα πίσω από την πλάτη του καθενός, κάθομαι και γράφω ένα e-mail όπου διαφαινόταν αρκετά έντονος-είναι αλήθεια-εκνευρισμός, και το στέλνω σε όλους τους εμπλεκόμενους, τελειώνοντας με ανοιχτή πρόσκληση για αντιρρήσεις και προτάσεις ώστε να σώσουμε την κατάσταση, έστω και τελευταία στιγμή. Περιμένω μια ολόκληρη μέρα (χτες) για αντιδράσεις. Τσιμουδιά όλοι. Και με καλεί σήμερα ο αντιπρόεδρος, για να μου πει (και γραπτά και με Αρ.Πρωτ.) ότι ήταν απαράδεκτο το e-mail που έστειλα και ότι το μόνο μου καθήκον ήταν η μετάφραση και με λίγα λόγια να μη με νοιάζει τίποτα άλλο και να κάνω τη δουλειά μου. Και αναρωτιέμαι εγώ:
1) Γιατί να βάζω τον εαυτό μου σε μπελάδες; και να μη κάνω τον Κινέζο, προχειροδουλειά αυτοί, προχειροδουλειά κι εγώ και όλοι ευχαριστημένοι, δε βαριέσαι...γιατί να καταντάω γραφική με την επιμονή μου στη λεπτομέρεια και τον επαγγελματισμό;
2) Γιατί ο κόσμος δεν μπορεί να χωνέψει ότι ο μεταφραστής δεν είναι ένας βόθρος, που όλα τα αλέθει όλα τα καταπίνει, σ... του δίνεις, ε χωρίς καμία αντίρρηση θα αλλάξει τη γλώσσα στα λύματα και δεν του πέφτει και λόγος στο κάτω-κάτω...και καλά αυτοί που δεν με ξέρουν να έχουν τέτοια απαίτηση, οι άλλοι που ξέρουν τον χαρακτήρα μου και τη δουλειά μου ως εκπαιδευτικός στο κάτω-κάτω, τι νομίζουν, ότι θα δω την κατάσταση αυτή και θα πω "εντάξει παιδιά, δεν τρέχει τίποτα, δώστε μου 16 αρχεία της κακιάς ώρας από ανεπεξεργαστο OCR και παραγράφους να σταματάνε στο πουθενά, εγώ θα βγάλω την άκρη, είναι καθήκον μου άλλωστε"
3) Μετά από όλα αυτά, όπου ολοφάνερα έχω χαλαστεί, αξίζει τον κόπο να προσπαθήσω να πείσω με επιχειρήματα και τεκμήρια για τον τρόπο που συντασσεται ένας οδηγός σπουδών και να "χωθώ" εγώ, αφού είχα τόσες αντιρρήσεις; Γιατί να θελήσω να συνεχίσω το μάθημα στα ΤΕΙ-με 4 μόνο ώρες πλέον, λόγω διορισμού-και δεν αφιερώνω καλύτερα το χρόνο μου πιο ήρεμα και οικονομικά ωφέλιμα στις μακρόχρονες συνεργασίες μου με μεταφραστικά γραφεία, που μάλιστα τις τελευταίες δυο βδομάδες έχω απορρίψει γύρω στις 100 σελίδες δουλειάς λόγω των οδηγών;
Ήδη ολόκληρη Ιλιάδα έγραψα χωρίς να αναφέρω όλες τι πτυχές του θέματος, απλά ήθελα λίγο input αν έχετε χρόνο και όρεξη γιατί αύριο έχω συνάντηση μαζί τους και πρέπει να λάβω θέση...
Ευχαριστώ, όποιος έφτασε μέχρι εδώ σημαίνει ή ότι ενδιαφέρεται για το θέμα, ή βαριεται αφόρητα αυτή τη στιγμή-οι υπόλοιποι εγκατέλειψαν σίγουρα μετά τις πρώτες γραμμές...ελπίζω κάποιος να μπει στον κόπο να απαντήσει, ευχαριστώ:-)

F_idάνι:

Δύο πράγματα θα πω μόνο. Το ένα είναι άκρως κυνικό, και το άλλο άκρως...ουτοπικό:

1) Αν δεν κάνεις εσύ τη συγκεκριμένη εργασία, όλο και κάποιος ''εκπαιδευτικός'' ή ''επαγγελματίας'' (σαν τους προηγούμενους) θα βρεθεί να την κάνει. Κάτι συζητούσαμε τις προάλλες για τα χάλια της εκπαίδευσης και του δημοσιουπαλληλισμού που τη λυμαίνεται. Οπότε κάνεις δουλειά που αντιστοιχεί σε αυτά για τα οποία πληρώνεσαι χωρίς ενοχές. Εκτός αν δε θέλεις να βάλεις το όνομά σου σε μια προχειροδουλειά.

2) Αν κάποιος γενναίος δεν κάνει την αρχή, ο επόμενος θα παραλάβει τη δουλειά από εκεί που θα μείνει. Εν προκειμένω από τις στάχτες και τα θρύψαλα, απ' ό,τι καταλαβαίνω. Κάνεις ό,τι μπορείς καλύτερο (μία φορά...) και μαθαίνεις από αυτό.

Ο καθένας ενεργεί σύμφωνα με το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του. Εμένα μου φαίνεσαι τύπος που θέλει να αφήσει το λιθαράκι του στο βαριά ασθενή χώρο της ελληνικής δημοσιουπαλληλικής εκπαίδευσης, άλλωστε το έχεις ήδη δηλώσει αυτό. Αλλά επειδή μου φαίνεσαι και τύπος που δε μασάει τα λόγια του, μάλλον θα τους φανείς αξέχαστη αύριο!....

Όσο για το τρίτο σκέλος... Πολλοί παράτησαν ώρες διδασκαλίας στα ΤΕΙ λόγω ιδεολογικών διαφορών με κάποιους οι οποίοι τους λογάριαζαν για ... (πώς το είπες; Βόθρους ;-) Ούτε η πρώτη θα είσαι ούτε η τελευταία.

psifio:

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, δουλειά του μεταφραστή είναι η μετάφραση κι όχι το ξαναγράψιμο. Αν αυτό που σου έδωσαν θέλει γράψιμο από την αρχή, τότε ή το επιστρέφεις ζητώντας να το διορθώσουν και να στο ξαναδώσουν, ή το συζητάς σε άλλη βάση, δηλαδή συμφωνείς (να το ξαναγράψεις και μετά) να το μεταφράσεις, φυσικά με ανάλογη αμοιβή και προθεσμία.

Γιατί να χάσεις το χρόνο σου με μία προχειροδουλειά; Και γιατί να βάλεις την υπογραφή σου σε μία προχειροδουλειά; Πρώτα-πρώτα εσύ δεν θα είσαι ευχαριστημένη, γιατί ή δεν θα έχεις κάνει καλή δουλειά είτε γιατί θα έχεις κάνει καλή δουλειά, αλλά θα αισθάνεσαι ο μαλάκας της υπόθεσης.

Όσο για τον αντιπρόεδρό σου, να μας συγχωρεί η χάρη του, πες του. Ακούς εκεί, απαράδεκτο που είπες τη γνώμη σου. Τούτο μας έλειπε! Άμα θέλει να κάνεις τη δουλειά σου, να φροντίσει να σου δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες.

Ας πει τη γνώμη του και κάνας άλλος με περισσότερη εμπειρία, βεβαίως, γιατί τι ξέρω εγώ, μπορεί να τα βλέπω ρομαντικά τα πράγματα.

banned8:

Ενδιαφέρον. Κι εσύ με λύματα ασχολείσαι...

Συμφωνώ με τις προλαλήσασες, με την παρακάτω σειρά:
1. Ο καθένας ενεργεί σύμφωνα με το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του.
2. Γιατί να βάλεις την υπογραφή σου σε μια προχειροδουλειά;

Η δική μου σκέψη: Θα αφήσεις από τώρα να σε φάει ο Μινώταυρος του ελληνικού δημόσιου ή θες να απολαύσεις λίγο ακόμα το κυνηγητό μέσα στον λαβύρινθο;

Ως αιώνια απροσάρμοστος στην ελληνική πραγματικότητα, δεν είμαι ο καλύτερος συμβουλάτορας.



spaceoddity:

αχ ρε παιδιά, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ένας χώρος που αυτά που λέω και γράφω δεν ακούγονται...γραφικά!
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για το input...καλά καταλάβατε ότι ΔΕΝ μασάω τα λόγια μου, αν έχω άποψη δεν πάει να έχω το Θεό τον ίδιο απέναντί μου να προσπαθεί να με πείσει ότι το άσπρο είναι μαύρο, δεν θα σκύψω το κεφάλι (και ουκ ολίγες φορές έχω μπει σε περιπέτειες με την ιδιοτροπία μου αυτή-παράλληλα φροντίζω και μαζεύω ένα οπλοστάσιο ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ αυτών που λέω, και προκαλώ τον οποιονδήποτε να έρθουμε σε αντιπαράθεση, αλλά με ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ πληζ)
Αυτό θα κάνω και σήμερα-θα πάω με το οπλοστάσιο που μάζεψα χτες και θα δω πως θα κυλήσει το πράμα, και ανάλογα θα πράξω ( έχω βρει π.χ. με τη βοήθεια των φίλων μου στο pathfinder τους νόμους που καθορίζουν το πως πρέπει να είναι ένας οδηγός σπουδών, που σημαίνει ότι δεν δεχόμαστε ότι ηλίθια δικαιολογία μας σερβίρουν και μας βολεύει-παιδιά, προσπαθούσαν όλοι να με πείσουν ότι το περίγραμμα μαθημάτων-προσέξτε, όχι ο τίτλος, αλλά το περίγραμμα-το syllabus με λίγα λόγια-ΔΕΝ είναι δουλειά του καθηγητή, αλλά είναι κατοχυρωμένο με νόμο-έτσι λένε-και δεν μπορεί ο καθηγητής να το αλλάξει. Αυτό τους βόλευε να πουν-ποιος κάθεται μέσα στο καλοκαίρι να γράψει καινούργιο syllabus άλλωστε, αφού έχουμε έτοιμα τα βοθρολύματα των άλλων-ε και θεωρούν ότι εγώ πρέπει να το δεχτώ;;;)
Θα επανέλθω αργότερα, καλή μέρα, καλή δουλειά και καλή...ψυχολογική προετοιμασία για το Σαβ/κο, όσο πηγμένοι κι άν είμαστε, δεν μπορεί, κάτι διαφορετικό θα κάνουμε από το να φυτουλιάζουμε 24/7!
Nickel την υπογραφή μου είτε φανερή είτε αφανή σε προχειροδουλειά ΔΕΝ τη βάζω και ήδη το έχω καταστήσει σαφές αυτό, με αυτή την αρχή ξεκινάω...
Όσο την άβυσσο της ψυχής του ανθρώπου, θέλετε να ακούσετε και το άλλο; Πάω χτες ορεξάτη για μάθημα στο Γυμνάσιο-γιατί αυτή είναι πια η κύρια ιδιότητά μου, το ΤΕΙ περνάει σε 2η, 3η, νιοστή μοίρα-και το βρίσκουμε καμένο. Όχι ολοσχερώς-ευτυχώς-αλλά μάθημα για 3-4 μέρες δεν μπορεί να γίνει. Και αυτό όχι στην Αθήνα ή σε μεγάλη πόλη, στο Αργοστόλι Κεφαλληνίας. Και σιγά ποτέ μη βρει η αστυνομία ποιος το έκανε και γιατί για να τιμωρηθεί ως πρέπει...προς το παρόν, ανακρίνουν τους δυο διευθυντές...
Α και είδες, ένα ένα τα θυμάμαι αν και σας χαιρέτησα ήδη προς το παρόν-έχω ήδη παραιτηθεί μια φορά από το ΤΕΙ (σε άλλο τμήμα) λόγω διαφορών με τον ανεγκέφαλο τότε Προϊστάμενο...παιδιά, ιστορίες για αγρίους, θα μπορούσα να μιλάω ώρες για το χάος στην εκπαίδευση-πού να άνοιγα το κεφάλαιο ΙΕΚ-χαίρομαι που τώρα είμαι σε θέση να βοηθήσω, να βάλω το λιθαράκι μου όπως λες Φυντάνι στη δευτεροβάθμια, γιατί πραγματικά πιστεύω ότι εκεί κρίνονται (όχι ξεκινάνε! το κακό ή καλό ξεκινάει στο δημοτικό) όλα...αν έχεις φτάσει στο Λύκειο και είσαι τούβλο, και να περάσεις πανεπιστήμιο, τίποτα δεν σε σώζει πια...

Pages: (1/3) > >>