Οι Έλληνες συνολικά για ποιο πράγμα μπορούν να καμαρώνουν μετά την απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό;

Vasilis · 302 · 54185

mavrodon

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 6585
    • Gender:Male
Μόλις διάβασα ένα άρθρο του Σπύρου Γιανναρά (διερωτώμαι αν είναι συγγενής του γνωστού καθηγητή)με το οποίο σχολιάζει το βιβλίο του Edward Trelawny 
με τον τίτλο: ΜΕ ΤΟΝ ΒΥΡΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟ
http://www.thyrathen.gr/book.php?id=186
Το παραθέτο ολόκληρο γιατί αξίξει να αναγνωστεί:
Αυτή είναι η μισή αλήθεια...
Tου Σπυρου Γιανναρα

Το πικρόχολο περσινό άρθρο του γερμανικού περιοδικού Focus ήταν ένα μείγμα φθαρμένων κοινοτοπιών και ενοχλητικών αληθειών για τους Ελληνες. Ηταν όμως αποκαλυπτικό του διαστρεβλωμένου τρόπου με τον οποίο τα τέκνα του δυτικού πολιτισμού βλέπουν την Ελλάδα, μέσα δηλαδή απ’ το παραμορφωτικό κιάλι της Αναγέννησης και της υποκειμενικής πρόσληψης της ελληνικής αρχαιότητας.

Διαβάζοντας τα συναρπαστικά απομνημονεύματα του Εντουαρντ Τρελώνη «Με τον Βύρωνα και τον Ανδρούτσο» (εκδόσεις «Θύραθεν») σε εξαιρετική μετάφραση και επιμέλεια του Σπύρου Μαρκέτου μού ήρθαν στο νου βιβλία όπως το ταξιδιωτικό αφήγημα του Νερβάλ «Ταξίδι στην Ανατολή» ή ποιήματα του Μπωντλέρ και του Ουγκό για τα ελληνικά νησιά, έμπλεα μιας μυθολογικής απεικόνισης του τόπου που απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα. Με μια ουσιώδη διαφορά: Η ανεδαφική εικόνα της Ελλάδας αφορά στην περίπτωση του Τρελώνη τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου και όχι τον ίδιο.

Τόσο ο Σέλλεϋ, όσο και ο Βύρωνας αναζητούν στην Ελλάδα τον τόπο κατοικίας των ολύμπιων θεών, των ηρώων της μυθολογίας και των τραγωδιών. Η συνάντηση με τους Ελληνες της εποχής είναι τραυματική και για τους δύο: «Πάμε να φύγουμε! Δεν έχει εδώ ούτε στάλα από το παλιό αίμα των Ελλήνων. Τούτοι εδώ δεν είναι άνθρωποι που θ’ ανάψουν ξανά την αρχαία ελληνική φλόγα», ωρύεται συγκλονισμένος ο Σέλλεΰ. Σύμφωνα με τον Τρελώνη, ο Βύρωνας ήταν ένας εξαιρετικά ευάλωτος στις κολακείες άνθρωπος, ο οποίος υπέκυψε σε εκείνες της Ελληνικής Επιτροπής για τον αγώνα και στους τεμενάδες αγωνιστών και καλαμαράδων που εποφθαλμιούσαν τα χρήματά του. Ο αφηγητής σκιαγραφεί τους Ελληνες με τα συνήθη μελανά χρώματα της εποχής: Ως ημιάγριους κλέφτες και πλιατσικολόγους που σφάζονται για κτήματα, χρήματα και εξουσία. Ξεχωρίζει ορισμένους αγωνιστές, όπως ο Ανδρούτσος, τους οποίους θαυμάζει για την τιμιότητα και την αυτοθυσία τους.

Διαβάζοντας το βιβλίο δεν αντιστάθηκα στον πειρασμό της σύγκρισης του αλλοτινού υποτιμητικού βλέμματος των Ευρωπαίων με το συγκαιρινό των συγκατοίκων μας στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Δυστυχώς με τα πεπραγμένα μας επαληθεύουμε διαρκώς το στερεότυπο του φιλοτόμαρου λωποδύτη. Αυτή είναι όμως η μισή αλήθεια...

Από: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_civ_4_05/02/2011_431380.



Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
α) Σίγουρα είναι συγγενής του γνωστού Χ. Γιανναρά... Η Αναγέννηση, δεν θα πρέπει να το ξεχνάμε, είναι εν μέρει ελληνικό δημιούργημα, άρα το να μας κρίνει κανείς υπό το πρίσμα της Αναγέννησης ισοδυναμεί με το να μας κρίνει με βάση ελληνικά κριτήρια. Ομοίως το να μας κρίνει υπό το πρίσμα της ελληνικής αρχαιότητας, ιδίως μάλιστα από τη στιγμή όπου εμείς οι ίδιοι επικαλούμαστε την ελληνική αρχαιότητα ως συνεχιστές της. Δεν είναι υποκειμενική η "δυτική" πρόσληψη της ελληνικής αρχαιότητας. Είναι η ουσία της, γι' αυτό και οι "δυτικοί" προόδευσαν εφαρμόζοντας αρχαιοελληνικά διδάγματα.

β) Θα πρέπει να πάψουμε να αντιπαραθέτουμε εαυτούς προς τους "δυτικούς". Γιατί είναι σαν να παραδεχόμαστε σιωπηρά (και ρητά ενίοτε) ότι είμαστε... ανατολίτες, τ.έ. Ασιάτες! Νιώθει κανείς από σας εδώ μέσα Άραβας, Κούρδος, Τούρκος, Ιρανός, Γεωργιανός, Αρμένιος κ.λπ.; Εγώ, πάντως, μόνο όταν οργίζομαι με κάτι που συμβαίνει στη χώρα μας, μόνο τότε λέω ότι είμαστε ανατολίτες. Αυτό είναι το κακό μας πρόσωπο, θεωρώ. Υπάρχει πάντοτε και το φιλοπρόοδο, το ελληνικό (άρα ευρωπαϊκό) μας πρόσωπο, και αυτό θα πρέπει να προβάλλουμε, τόσο προς τα έξω όσο και προς τα μέσα.

γ) Λέμε συχνά ότι οι "δυτικοί" μας έβλαψαν. Σιγά το παράξενο... Μήπως δεν έβλαψαν και άλλους... "δυτικούς"; Βεβαίως και όλοι οι Ευρωπαίοι κατά καιρούς σφαχτήκαμε μεταξύ μας, όπως όλοι οι λαοί της Ανθρωπότητας. Θα πρέπει όμως, πλέον, να αντιμετωπίζουμε αυτές τις διαμάχες ως ενδοοικογενειακές, και όχι θεώμενοι εαυτούς λες και ζούμε πουθενά αλλού από την Ευρώπη.

δ) Η άποψη ότι είμαστε ανατολίτες μόνο την Τουρκία και τον Νεο-οθωμανισμό συμφέρει, να το θυμόμαστε όλοι! Εγώ το Καστελόριζο το θέλω, δεν το δίνω σε κανέναν!
In dubio pro reo


mavrodon

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 6585
    • Gender:Male
Καλό είναι να απαντήσεις στη βιβλιοκριτική. Όσο για το πού ανήκουμε, νομίζω ότι αμφιταλαντευόμαστε καροσκοπούντες και άδοντες κατά πώς γέρνει η πλάστιγγα ή προς τα πού φυσά ο άνεμος. Η μεσαία τάξη, που αποτελεί τη σπονδυλική στήλη της κοινωνίας μας, παραμένει σιωπηλή. Βλ. το σημαντικό άρθρο του κ. Παπαχελά στη χθεσινή Καθημερινή (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_09/02/2011_431919).



wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 72550
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Τι; Ούτε σ' εμένα το δίνεις το Καστελόριζο; Παναγιώτη, οφείλω να σου πω ότι είσαι πλεονέκτης!
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
Δεν δίνουμε τίποτα! Ούτε Καστελόριζο, ούτε Ύμια, ούτε τίποτα!!! Ούτε καν στη Βίκυ, κι ας το ζητάει ευγενικά :) Αρκετά δώσαμε τόσα χρόνια...
In dubio pro reo


Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
Καλό είναι να απαντήσεις στη βιβλιοκριτική.

Γιατί, θαρρείς πως θα καταλάβει κανείς τι θέλω να πω; Θα χαρακτηριστώ φασίστας πάραυτα! Ή ακόμη και... αριστερός (χαχαχα!) από κάποιους αρχιηλίθιους που νομίζουν ότι πρεσβεύοντας ανατολίτικες αξίες γίνονται πιο... Ελληνάρες! Κούνια που τους κούναγε... Το αντίθετο έχει ανάγκη η Ελλάδα. Την ανατολίτικη κουλτούρα τη γεύτηκε πολύ πικρά για 400 χρόνια (και συνεχίζει, στα σκυλάδικα πάσης φύσεως)! Η Ελλάδα έχει ανάγκη να γίνει αυτό που θα είχε γίνει φυσιολογικά αν κάποιοι εθνικοί μειοδότες δεν είχαν παραδώσει την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στον  Μωάμεθ.
« Last Edit: 10 Feb, 2011, 20:50:23 by spiros »
In dubio pro reo


mavrodon

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 6585
    • Gender:Male
Τις μειοδοσίες τις πληρώνουν οι επόμενες γενεές. Όλοι οι πρόγονοί μου έζησαν στην Ανατολία και στέναξαν κάτω από τον Οθωμανικό ζυγό. Δυστυχώς με τα μυαλά που έχουμε εμείς οι επίγονοι παραδώσαμε πατρογονικές εστίες σε γείτονες και κινδυνεύουμε να χάσουμε και άλλες όπως έγινε στην Κύπρο. Καλό είναι να εξωτερικεύουμε τις απόψεις μας και να μην αφήνουμε τα άγια τοις κυσί, έστω και αν οι τελευταίοι μας λοιδορούν. Το χοντροκέφαλο κρανίο τους δεν περιέχει υλικό μεγαλύτερο από τα πουλιά του Τσερνομπίλ.


Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
Έτσι. Εσύ, αφού είσαι και απόγονος προσφύγων, καταλαβαίνεις καλά τι θέλω να πω. Όσο για την Κύπρο, την ξεπούλησαν εν ψυχρώ... Διάβασε Ευ. Κοροβίνη (Η νεοελληνική φαυλοκρατία) σχετικά με το σχέδιο Άτσεσον που, κατά τον συγγραφέα τουλάχιστον, θα μπορούσε να έχει σώσει την Κύπρο. Έχει ενδιαφέρον.
In dubio pro reo


mavrodon

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 6585
    • Gender:Male
Δείτε εδώ για Καζαντζάκη

https://www.translatum.gr/forum/index.php?topic=58867.0
Στην Καθημερινή της Κυριακής 9 Ιανουαρίου στην τακτική σελίδα με τίτλο "Γεύμα με την ΄Κ΄",  ο Ρόντερικ Μπίτον, λάτρης της Ελλάδας και βαθύς γνώστης του Σεφέρη, αφηγείται, μεταξύ των άλλων και τα ακόλουθα για τη γνώμη που είχε οι ποιητής για τον Καζαντζακη:

Ο Ρόντερικ Μπίτον έχει ασχοληθεί κυρίως με το έργο του Νίκου Καζαντζάκη και του Γιώργου Σεφέρη. «Δύο αντίθετοι πόλοι», σχολιάζει. «Ο Σεφέρης δεν τον χώνευε καθόλου. Πιστεύω, ζήλευε θανάσιμα τον Καζαντζάκη επειδή ο τελευταίος είχε την πολυτέλεια να ζει μόνο από το γράψιμο. Ισως γι’ αυτό τα περισσότερα απ’ όσα έχει γράψει ο Καζαντζάκης δεν διαβάζονται. Ο Σεφέρης ήταν διπλωμάτης, ο οποίος όμως στις κρίσιμες στιγμές τον βρίσκουμε πάνω στη δουλειά και να φτάνει σε υψηλές θέσεις μεταπολεμικά. Θυμάμαι πάντως κάτι αστείο. Ο μεταφραστής του Καζαντζάκη, ο Πίτερ Μπιν, συνάντησε τον Σεφέρη σε ένα ταξίδι του τελευταίου στην Αμερική, επί χούντας. Οταν ο Μπιν του είπε ότι έχει μεταφράσει Καζαντζάκη, ο Σεφέρης έγινε έξαλλος: «Μα τι είναι πια αυτός ο Καζαντζάκης; Ενας τιποτένιος είναι».

Διαβάστε και την προηγούμενη παράγραφο, όπου αναφέρει γιατί δεν βρήκε εκδότη στο Η.Β. για το έργο του για τον Σεφέρη, στο http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_09/01/2011_428088
« Last Edit: 13 Feb, 2011, 02:38:47 by spiros »


Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
Μιας και τους ανέφερες, κατά το προσωπικό μου γούστο (περί ορέξεως κολοκυθόπιτα), ο μεν Καζαντζάκης είχε εξαιρετική πέννα, αν και δεν με βρίσκουν σύμφωνο όλες οι ιδέες τις οποίες εξέφραζε -άμεσα ή έμμεσα- στο έργο του (ιδίως οι περί Θεού απόψεις του και εκείνες περί της ανατολίτικης ψυχής του Έλληνα), ο δε Σεφέρης -θεωρώ- δεν είχε και ιδιαίτερο ταλέντο στην πέννα, πέραν κάποιων φωτεινών διαλειμμάτων (οι δε ιδέες του, μάλλον σχολικού επιπέδου). Επίσης, αν και δεν τον αναφέρεις εδώ, θα πω κάτι και για τον Ελύτη (μιας και τον αναφέρουν συχνά μαζί με τον Σεφέρη): μάστορας των λέξεων, αλλά τίποτα παραπάνω (ενίοτε δε άγγιζε τα όρια του αυτισμού, όταν έγραφε τις γνωστές κενότητες περί του σχήματος των ελληνικών γραμμάτων και της σχέσης τους με το γεωγραφικό ανάγλυφο της Ελλάδας). Η ποίηση, δυστυχώς, δεν είναι μόνο ωραίες λεξούλες...

Εγώ λατρεύω Σολωμό, Καβάφη, Εγγονόπουλο, Λειβαδίτη, Καρυωτάκη, Καββαδία, Ρίτσο, Ε.Χ.Γονατά... και τόσους άλλους που θα χρειαζόμασταν αμέτρητες σελίδες για να αναφερθούν...
In dubio pro reo


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 72550
    • Gender:Female
  • Vicky Papaprodromou
Ξέχασες τη Ζωή Καρέλλη και τον Γιώργο Θέμελη και θα μαστιγωθείς. :P
Ο λόγος είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής. (Γιώργος Ιωάννου)


spiros

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 824379
    • Gender:Male
  • point d’amour

Διαβάστε και την προηγούμενη παράγραφο, όπου αναφέρει γιατί δεν βρήκε εκδότη στο Η.Β. για το έργο του για τον Σεφέρη

Ακουσα ότι λόγω της «έλλειψης αναγνώρισης του ονόματος», δεν μπορούσαν να βγάλουν το βιβλίο μου. Πραγματικά, είχα σαστίσει».

Ναι, η Ελλάδα δεν πουλάει. Αυτό που έλεγα αλλού για πολιτισμική ηγεμονία της δυτικής κουλτούρας.


Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
Μα η Ελλάδα, Σπύρο μου, είναι κομμάτι της "δυτικής"/"δυτικίζουσας" κουλτούρας (και μάλιστα -αν τη δούμε στη διαχρονία της- είναι και γενέτειρα βασικών εννοιών της "δυτικής" κουλτούρας).

Δεν πρόκειται για ηγεμονία της "δυτικής" κουλτούρας, αλλά για ηγεμονία της κουλτούρας τριών-τεσσάρων "δυτικών" κρατών. Ας πούμε, γνωρίζει κανείς σας κανέναν ισλανδό, φινλανδό, μαλτέζο, καταλανό λογοτέχνη; Όλοι αυτοί είναι "δυτικοί" λαοί, όμως ούτε αυτοί είναι πιασιάρικοι! Αντίθετα, ποιος δεν ξέρει ανατολίτες συγγραφείς όπως Salman Rushdie, Amin Maaluf, Nazim Hikmet κ.ά.;

Τονίζω και πάλι: η Ελλάδα δεν είναι πιασιάρικη (αν όντως δεν είναι, γιατί έχω και εκεί τις ενστάσεις μου) όχι επειδή δήθεν δεν είναι "δυτική". Απλώς είναι μικρή χώρα με σχετικά λίγες αληθινές επαφές με τον γύρω κόσμο της. Το ότι δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμα τα ελληνικά επίθετα οφείλεται στο ότι δεν τα διαδώσαμε εμείς όσο πρέπει μέσω π.χ. μιας εντονότερης πολιτισμικής παρουσίας μας στο εξωτερικό. Αν αντί για "Καζαντάκης" ο συγγραφέας λεγόταν... "Σωκρατίδης", νομίζετε ότι το όνομά του θα ήταν εξίσου μη αναγνωρίσιμο;

Να θυμίσω μήπως και την περίπτωση του Καβάφη, που έχει μεταφραστεί σε πάρα πολλές "δυτικές" γλώσσες; Όπου τον έχω αναφέρει στην Ευρώπη τον ξέρουν και... οι πέτρες!

Ας μην κλαιγόμαστε για λάθος πράγματα, ρε παιδιά. Να κλαφτούμε, αλλά για κείνα που όντως αποτελούν πληγές και ατυχίες του έθνους μας.
In dubio pro reo


Asdings

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 4118
    • Gender:Male
  • unte þeina ist þiudangardi jah mahts
Ξέχασες τη Ζωή Καρέλλη και τον Γιώργο Θέμελη και θα μαστιγωθείς. :P

Τους έχω διαβάσει πολύ λίγο, οπότε ό,τι και να πω θα είναι αυθαίρετο. Μιλάω μόνο για ανθρώπους των οποίων το έργο γνωρίζω επαρκώς. Πάντως, τα λίγα τους που έχω διαβάσει μου αρέσουν :)
In dubio pro reo


 

Search Tools