Το Κουτί της Πανδώρας ανοίγει στη Ζαχάρω...

Αλ. · 17 · 2886

Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Ελπίζω στη σημερινή βραδινή εκπομπή του Κώστα Βαξεβάνη στον Alpha, στις 23.50, να δούμε ένα ντοκιμαντέρ-εκπομπή, γιατί το θέμα είναι πολύ ευαίσθητο και πονάει πολύ.
Πάντως και ταινία μυθοπλασίας να είναι, το έβαλα στη σωστή κατηγορία...
Η έρευνα του Κώστα Βαξεβάνη και της ομάδας του θα αφορά στις πυρκαγιές στη Ζαχάρω και υποθέτω στην ευρύτερη περιοχή αλλά
για κάποιο λόγο υποπτεύομαι ότι θα επικεντρωθεί στις πυρκαγιές-εμπρησμούς στη Δυτική Πελοπόννησο.
Εν αναμονή λοιπόν, σε λίγη ώρα θα ξεκινήσει.
« Last Edit: 31 Oct, 2007, 00:39:52 by nickel »
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Κι ένα ερώτημα για το monolingual. Ακούγαμε συνέχεια κατά τη διάρκεια της εκπομπής για την περιοχή της Ζαχάρως και το Δήμο Ζαχάρως.
Μήπως είναι της Ζαχάρους και η περιοχή και ο Δήμος ή πάει όπως με το διαχωρισμό των αρχαίων κειμηλίων από τα μη αρχαία; Πριν το 1453 αρχαίες οι λέξεις και λήγουσες σε -ους στη γενική και μετά το 1453 μη αρχαίες και για αυτό και όχι άξιες προστασίας;
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||



Zazula

  • Λεξιλάγνος λογοπαίκτης
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 1338
    • Gender:Male
  • Αθεράπευτος πομφολυγτόπιξ
Μα κι εγώ λέω η μπάμπω / της μπάμπως, κι απ' ό,τι ξέρω είναι σωστό. Επίσης, το ΛΚΝ δίνει και το "ηχώς" ως κλιτικώς δόκιμη εναλλακτική στο "ηχούς".
Zazula: γλυφός και τσαγανός σαν κουτσουκέλα

WRITING STYLE GUIDELINES
1. Be more or less specific.
2. It's not O.K. to use ampersands & abbreviations.
3. Exaggeration is a million times worse than understatement.
4. Parenthetical remarks (however relevant) are to be avoided.


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Καλά που υπήρχε και το θέμα της Μπάμπως, γιατί από ό,τι κατάλαβα κανείς δεν είδε την εκπομπή ή κανείς δεν τολμά να σχολιάσει...
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||



Zazula

  • Λεξιλάγνος λογοπαίκτης
  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 1338
    • Gender:Male
  • Αθεράπευτος πομφολυγτόπιξ
Την εκπομπή δεν την είδα, αλλά απ' ό,τι πρόσεξα το Channel 9 δείχνει τις εκπομπές του Βαξεβάνη σε επανάληψη κάτι περίεργες ώρες που βλέπω γω τηλεόραση - ελπίζω να την πετύχω τότε.
Zazula: γλυφός και τσαγανός σαν κουτσουκέλα

WRITING STYLE GUIDELINES
1. Be more or less specific.
2. It's not O.K. to use ampersands & abbreviations.
3. Exaggeration is a million times worse than understatement.
4. Parenthetical remarks (however relevant) are to be avoided.


user4

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 609
  • think again!

Εγώ είδα λίγο και μόλις πληροφορήθηκα την προϊστορία του κ.Δημάρχου απαντήθηκαν διάφορες απορίες μου...

Όσο για το:
Quote
Πριν το 1453 αρχαίες οι λέξεις και λήγουσες σε -ους στη γενική και μετά το 1453 μη αρχαίες και για αυτό και όχι άξιες προστασίας;
εδώ βρε συ, δεν είναι άξιες προστασίας πλέον οι χαρακτηρισμένες περιοχές του δικτύου NATURA, θα είναι οι λέξεις;

Ασφαλώς αρκετοί θα λένε «της Ζαχάρους» , άσχετα πως θα το γράφουν...:-))


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Νόμιζα ότι ο κανόνας της ομοιομορφίας ισχύει είτε πρόκειται για μια Κλειώ είτε για μια Ζαχάρω...
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||


user4

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 609
  • think again!

Εγώ πάντως, για την Δενάρδου (ας πούμε) της Κλειώς θα πω, όχι της Κλειούς!


banned8

  • Jr. Member
  • **
    • Posts: 132
    • Gender:Male
Το πρόγραμμα το είδα, αλλά ας το συζητήσουμε όταν θα έχω χρόνο να αντιμετωπίσω ένα νήμα-κουβάρι.

Επίσης, τη γενική δεν θα τη σχολιάσω γιατί έχω βαρεθεί να το βλέπω το θέμα σε άλλους κύκλους. Ήταν το πρώτο πράγμα που σχολίασε ο Γιάννης Η. Χάρης όταν ξεκίνησε τα σημειώματά του στα Νέα το 1999. Και ένα από τα pet hates του, μια και επανέρχεται σ' αυτή τη γενική με κάθε ευκαιρία. Άντε τώρα να προσθέσει και τη «Ζαχάρους» στη συλλογή του.

Για αρχή εδώ: http://www.tanea.gr/Article.aspx?d=19990327&nid=4062443


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Δεν έχω πρόβλημα το Κλειούς να γίνει Κλειώς, αλλά το θεωρώ γλωσσική γελοιότητα το Κλειώ να γίνεται Κλειούς και το Ζαχάρω Ζαχάρως.
Θα μετράμε με χρονολογίες για να ξεχωρίζουμε τις αρχαιότητες από τις νεότητες;

Η αλλαγή αυτή είναι απόρροια κάποιου γραμματικού κανόνα;
Η απλά το Κλειούς θεωρείται αρχαΐζουσα και για αυτό καρατομείται;
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||


banned8

  • Jr. Member
  • **
    • Posts: 132
    • Gender:Male
Η Ζαχάρω έχει ιστορία 150 χρόνων, και στα χρόνια αυτά είχε εγκαταλειφθεί στην καθημερινή γλώσσα η γενική της αρχαίας. Μόνο οι λόγιοι λέγανε η Σαπφώ, της Σαπφούς, αλλά ο κοσμάκης έλεγε η Μαριγώ, της Μαριγώς και η Μάρω, της Μάρως. Πώς θα ήταν δυνατό η Ζαχάρω να γίνει ποτέ «της Ζαχάρους»; Έχεις ακούσει ποτέ «της Μάρους»;

Όσο για σήμερα έχει επίσημα κλείσει το θέμα. Ακόμα και η Σαπφώ έχει νόμιμα γενική «της Σαπφώς» και η Κλειώ «της Κλειώς», παλιές και νέες. Πολύ περισσότερο η Ζαχάρω.


Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Εγώ ακούω καθημερινά πολλά. Αυτό δε σημαίνει ότι ό,τι ακούω είναι και σωστό.
Η αλλαγή στη γενική συνοδεύεται και από κάποια άλλη γραμματική αλλαγή ή απλώς πρόκειται για αλλαγή κατάληξης προκειμένου να εγκαταλειφθεί ο αρχαίος τύπος;
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||


banned8

  • Jr. Member
  • **
    • Posts: 132
    • Gender:Male
Δεν υπάρχει «προκειμένου». Η γραμματική ακολουθεί.

Στα αρχαία έχουμε σαν κλιτικό πρότυπο τη Λητώ (της Λητούς, τη Λητοί, την Λητώ) και τη λεχώ (της λεχούς, τη λεχοί, την λεχώ, αι λεχοί, των λεχών, ταις λεχοίς, τας λεχούς – μη θες και περισπωμένες τώρα, θα τις βάλει η antegeia αν δεν βαριέται).
Η εξέλιξη της γλώσσας επέβαλε στη γραμματική να περιγράψει σαν κλιτικό πρότυπο και το: η Λητώ, της Λητώς.
Με τόνο στην παραλήγουσα (παροξύτονο) δεν ξέρω αν έχει η αρχαία. Η δημοτική έχει τη Φρόσω, της Φρόσως. Αυτό περιγράφει και η γραμματική.

Το πρόβλημα είναι με κάποιους που, δεν φτάνει που λένε για την αρχαία Σαπφώ «της Σαπφούς», αλλά θέλουν να κάνουν έτσι και τη Σαπφώ Νοταρά. Και ό,τι άλλο όμοιο βρουν μπροστά τους. Η Ζαχάρω δεν μπαίνει καν σ' αυτή την προβληματική. Πάντα ήταν παρέα με τη Φρόσω.


user3

  • Sr. Member
  • ****
    • Posts: 663

Να ρωτήσω γιατί δεν το κατάλαβα: στην εκπομπή ειπώθηκε "της ΖαχάρΟΥς";

Απίστευτο μου φαίνεται, όσο κι αν το βρίσκω σε μερικά μπλογκ.

Υπόψη βέβαια ότι οι αρχαίοι δεν είχαν θηλυκά παροξύτονα σε -ω (νομίζω, τουλάχιστον)
οπότε το Ζαχάρους μόνο σε πορτογαλική επίδραση μπορεί να αποδοθεί.



Αλ.

  • Hero Member
  • *****
    • Posts: 2232
  • This b0dy is y0ung but my sp1r1t's 0|d...
Όχι, Ζαχάρως το λέγανε όλοι, αλλά και στη λήγουσα να τονιζόταν, πάλι Ζαχάρως θα το έλεγαν...
Σημασία δεν έχει τι έλεγαν, αλλά τι έκαναν, και εν ολίγοις άφησαν τον τόπο τους να καεί...
"I like to remember things my own way. Not necessarily the way they happened"
Member of elites only...just like Mus1ca||


 

Search Tools