Author Topic: Βασίλης Τσιτσάνης, περίοδος 1936-1954  (Read 161382 times)

elena petelos

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3187
  • Gender: Female
  • Qui ne dit mot consent.
Βασίλης Τσιτσάνης (1915-1984)

Ο Τσιτσάνης γεννήθηκε στα Τρίκαλα στις 18 Ιανουαρίου του 1915. Από μικρή ηλικία έδειξε ενδιαφέρον για τη μουσική και έμαθε μαντολίνο και βιολί και φυσικά μπουζούκι. Το φθινόπωρο του 1936 ο Τσιτσάνης επισκέπτεται την Αθήνα. Κύριος σκοπός του είναι να σπουδάσει Νομική, αλλά γρήγορα τον κερδίζει η μουσική. Οι πρώτες του επιρροές είναι τα τραγούδια του Βαγγέλη Παπάζογλου και του Μάρκου Βαμβακάρη. Η πρώτη του εμφάνιση γίνεται στο μαγαζί «Μπιζέλια» ενώ σύντομα γνωρίζει τον σπουδαίο αλλά αδικημένο από την Ιστορία τραγουδιστή Δημήτρη Περδικόπουλο. Ο Περδικόπουλος τον πηγαίνει στην Odeon όπου ηχογραφεί τα πρώτα του τραγούδια. «Σ' έναν τεκέ μπουκάρανε» είναι η πρώτη ηχογράφηση του Τσιτσάνη. Την περίοδο 1937-1940 γράφει καταπληκτικά τραγούδια τα οποία ηχογραφεί με τις φωνές του Δημήτρη Περδικόπουλου και των άλλων σπουδαίων τραγουδιστών εκείνης της εποχής (Στράτου Παγιουμτζή, Μάρκου Βαμβακάρη Στελλάκη Περπινιάδη) με τους οποίους σε πολλές ηχογραφήσεις ο Τσιτσάνης συμμετέχει σαν δεύτερη φωνή. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής ο Τσιτσάνης έμεινε στη Θεσσαλονίκη, όπου για ένα μεγάλο διάστημα είχε δικό του μαγαζί, το 'Ουζερί ο Τσιτσάνης', στη διασταύρωση Παύλου Μελά και Τσιμισκή, που έγινε διάσημο. Εκεί έγραψε μερικά από τα καλύτερα τραγούδια του, τα οποία ηχογραφήθηκαν μετά την λήξη του πολέμου.

Το 1946 εγκαθίσταται ξανά στην Αθήνα και αρχίζει να ηχογραφεί. Δίπλα του έγιναν ευρέως γνωστοί τραγουδιστές όπως η Σωτηρία Μπέλλου, η Ιωάννα Γεωργακοπούλου, η Μαρίκα Νίνου και ο Πρόδρομος Τσαουσάκης.

Τα επόμενα χρόνια ο Τσιτσάνης γνώρισε ευρύτατη αποδοχή. Πέθανε στις 18 Ιανουαρίου του 1984 στο Λονδίνο, όπου βρισκόταν για εγχείρηση, και κηδεύτηκε στο Α΄Νεκροταφείο Αθηνών.

Πηγή: wikipedia



Βασίλης Τσιτσάνης
[πηγή: Η εφημερίδα του Βαλτινού: Βασίλης Τσιτσάνης Αφιέρωμα 1]


Βασίλης Τσιτσάνης, περίοδος 1936-1954 / τραγούδια που παρουσιάζουμε στο Translatum:

« Last Edit: 06 Jul, 2017, 23:37:40 by wings »


Πρωτέαs

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1732
  • Χορέψετε, χορέψετε, παπούτσια μη λυπάστε!
Βασίλης Τσιτσάνης, Οι φάμπρικες
« Reply #1 on: 23 Sep, 2006, 01:29:38 »


Πρώτη εκτέλεση

Οι φάμπρικες

Ζεϊμπέκικο.
Μουσική & στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση το 1950 [COLUMBIA D.G. 6819]
Πρώτη εκτέλεση: Πρόδρομος Τσαουσάκης, Μαρίκα Νίνου και Βασίλης Τσιτσάνης


Σφυρίζει η φάμπρικα μόλις χαράζει,
οι εργάτες τρέχουν για τη δουλειά,
για να δουλέψουνε όλη τη μέρα,
γεια σου, περήφανη κι αθάνατη εργατιά!

Βλέπεις κοπέλες στα υφαντουργεία
και άλλες δουλεύουν στα αργαλειά,
στα καπνομάγαζα, στα συνεργεία,
γεια σου, περήφανη κι αθάνατη εργατιά!

Φράγκο δε δίνουνε για μεγαλεία,
έχουνε μάθει να ζουν απλά,
στάζει ο ιδρώτας τους χρυσές σταγόνες,
γεια σου, περήφανη κι αθάνατη εργατιά!

Σφυρίζει η φάμπρικα σαν θα σχολάσουν
κορίτσια-αγόρια ζευγαρωτά,
με την αγάπη τους θα ξαποστάσουν,
γεια σου, περήφανη κι αθάνατη εργατιά!


Για τους σκληρά εργαζόμενους! ! ! :-)
« Last Edit: 01 May, 2017, 17:20:51 by wings »
Το ότι κάποιοι ζουν στον ίδιο χώρο, δεν σημαίνει ότι ζουν και στον ίδιο χρόνο ή τουλάχιστον ότι βιώνουν τον χρόνο με τον ίδιο τρόπο. Αυτό δεν κάνει τον κόσμο χειρότερο, απλώς πιο πολύπλοκο. σα(ρε)μάλι

14.   Ναι, βεβαίως. Σων, φέρε τα λεφτά του Ανθόνιο.

banned8

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 133
  • Gender: Male
Re: Βασίλης Τσιτσάνης, Οι φάμπρικες
« Reply #2 on: 23 Sep, 2006, 01:57:34 »
στάζει ο ιδρώτας τους χρυσές σταγόνες

Εμένα νικελένιες.

(Οι σκληρά εργαζόμενοι σάς ευχαριστούν.)



wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 66707
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Re: Βασίλης Τσιτσάνης, Οι φάμπρικες
« Reply #3 on: 23 Sep, 2006, 02:12:02 »
Aπό τ' αγαπημένα μου κι είχα πάνω από ένα χρόνο να τ' ακούσω. Ευχαριστούμε, Σταυρούλα!
« Last Edit: 09 Apr, 2007, 16:01:50 by wings »

Πρωτέαs

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1732
  • Χορέψετε, χορέψετε, παπούτσια μη λυπάστε!


Πρώτη εκτέλεση



Ερμηνεία: Μαρίκα Νίνου, Νίκος Καλλέργης & Βασίλης Τσιτσάνης

Το ’χω ρίξει στο ξενύχτι (Τι μπελάς το γυναικείο φύλλο)

Χασαποσέρβικο.
Μουσική & στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση: 1952 [H.M.V. A.0.5150]
Πρώτη εκτέλεση: Μαρία Γρύλλη, Πρόδρομος Τσαουσάκης & Ι. Σταμούλης

Το ’χω ρίξει στο ξενύχτι
μια και μ’ άφησες τρελή,
ξαναρχίζω πάλι μόνος
την παλιά μου τη ζωή

Τι μπελάς το γυναικείο φύλο
κι ο Αδάμ την έπαθε απ’ το μήλο.
Πού να βρεις στον ντουνιά
μια γυναίκα με καρδιά;
Σαν γάτες είναι πονηρές,
ζηλιάρες και κακές.

Τις λατρεύουμε κι εκείνες
με τον πόνο μας γελούν.
Σαν μπεγλέρια πια μας παίζουν
ώσπου να μας βαρεθούν.

Τι μπελάς το γυναικείο φύλο
κι ο Αδάμ την έπαθε απ’ το μήλο.
Πού να βρεις στον ντουνιά
μια γυναίκα με καρδιά;
Σαν γάτες είναι πονηρές,
ζηλιάρες και κακές.

Άμα έχεις πορτοφόλα,
τι τη θέλεις την καρδιά;
Να διαλέγεις και να παίρνεις
κάθε βράδυ κι από μια.

Τι μπελάς το γυναικείο φύλο
κι ο Αδάμ την έπαθε απ’ το μήλο.
Πού να βρεις στον ντουνιά
μια γυναίκα με καρδιά;
Σαν γάτες είναι πονηρές,
ζηλιάρες και κακές.




Μαρίκα Νίνου & Βασίλης Τσιτσάνης
[πηγή: ]
« Last Edit: 23 Feb, 2019, 16:20:07 by wings »
Το ότι κάποιοι ζουν στον ίδιο χώρο, δεν σημαίνει ότι ζουν και στον ίδιο χρόνο ή τουλάχιστον ότι βιώνουν τον χρόνο με τον ίδιο τρόπο. Αυτό δεν κάνει τον κόσμο χειρότερο, απλώς πιο πολύπλοκο. σα(ρε)μάλι

14.   Ναι, βεβαίως. Σων, φέρε τα λεφτά του Ανθόνιο.

Πρωτέαs

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1732
  • Χορέψετε, χορέψετε, παπούτσια μη λυπάστε!
Βασίλης Τσιτσάνης, Το βιτριόλι
« Reply #5 on: 23 Oct, 2006, 01:07:11 »


Πρώτη εκτέλεση

Το βιτριόλι

Ζεϊμπέκικο.
Μουσική: Βασίλης Τσιτσάνης
Στίχοι: Νίκος Μπρίλης & Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση: 1950 [H.M.V. 2930]
Πρώτη εκτέλεση: Μαρίκα Νίνου, Βασίλης Τσιτσάνης, Θανάσης Γιαννόπουλος & Νίκος Βούλγαρης


Κίνδυνος θάνατος, για πάρτε το χαμπάρι,
καινούρια μέτρα οι γυναίκες έχουν πάρει.
Κι όποιος στον έρωτα σωστά δεν περπατήσει.
ένα μπουκάλι βιτριόλι θ’ αντικρίσει.

Το εξευτέλισαν το αντρικό το φύλο
κι όπως τρωγόμαστε σαν γάτα με το σκύλο,
το θηλυκό σε μια στιγμή, στην παραζάλη,
σου αμολάει το βιτριόλι στο κεφάλι.

Είναι να χάνεις το μυαλό σου εδώ και πέρα,
μας έχουν πάρει οι πανούργες τον αέρα.
Γι’ αυτό την τσάντα όταν βλέπεις ανοιγμένη,
βγάλε συμπέρασμα, ζημιά σε περιμένει!


Οι δύο τελευταίοι στίχοι κάθε στροφής τραγουδιούνται δύο φορές (σχ. 1, 2, 3, 4 - 3, 4).

Στην άλλη πλευρά του δίσκου βρίσκεται το τραγούδι «Γεια σου, καΐκι μου "Αϊ-Νικόλα"».

[Πηγή: ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ, Άπαντα, Επιμέλεια: Θεόφιλος Αναστασίου, έκδοση του περιοδικού λαϊκό τραγούδι]
« Last Edit: 23 Feb, 2019, 16:21:50 by wings »
Το ότι κάποιοι ζουν στον ίδιο χώρο, δεν σημαίνει ότι ζουν και στον ίδιο χρόνο ή τουλάχιστον ότι βιώνουν τον χρόνο με τον ίδιο τρόπο. Αυτό δεν κάνει τον κόσμο χειρότερο, απλώς πιο πολύπλοκο. σα(ρε)μάλι

14.   Ναι, βεβαίως. Σων, φέρε τα λεφτά του Ανθόνιο.


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 66707
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Re: Βασ. Τσιτσάνης, Το βιτριόλι
« Reply #6 on: 23 Oct, 2006, 01:09:12 »
Άριστα τα λέει...

Πρωτέαs

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1732
  • Χορέψετε, χορέψετε, παπούτσια μη λυπάστε!
Re: Βασ. Τσιτσάνης, Το βιτριόλι
« Reply #7 on: 23 Oct, 2006, 01:10:19 »
Ε, μα....
:-)
Το ότι κάποιοι ζουν στον ίδιο χώρο, δεν σημαίνει ότι ζουν και στον ίδιο χρόνο ή τουλάχιστον ότι βιώνουν τον χρόνο με τον ίδιο τρόπο. Αυτό δεν κάνει τον κόσμο χειρότερο, απλώς πιο πολύπλοκο. σα(ρε)μάλι

14.   Ναι, βεβαίως. Σων, φέρε τα λεφτά του Ανθόνιο.

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 66707
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη


[πηγή: Συννεφιασμένη Κυριακή - Tous aux Balkans]




Πρώτη εκτέλεση


Και μια μεταγενέστερη εκτέλεση, όπου συμμετέχει η Μαρίκα Νίνου:




Συννεφιασμένη Κυριακή

Αργό ζεϊμπέκικο του 1943-1944 (πιθανότατα γράφτηκε στη Θεσσαλονίκη στην περίοδο της κατοχής (1943-44) αλλά ολοκληρώθηκε στην Αθήνα μετακατοχικά (1947-48)).
Μουσική & στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση: 11/8/1948 [H.M.V. Α.0.2834]
Πρώτη εκτέλεση: Πρόδρομος Τσαουσάκης, Σωτηρία Μπέλλου & Βασίλης Τσιτσάνης


Συννεφιασμένη Κυριακή,
μοιάζεις με την καρδιά μου,
που έχει πάντα συννεφιά,
Χριστέ και Παναγιά μου!

Είσαι μια μέρα σαν κι αυτή
που ’χασα την χαρά μου,
συννεφιασμένη Κυριακή,
ματώνεις την καρδιά μου.

Όταν σε βλέπω βροχερή,
στιγμή δεν ησυχάζω,
μαύρη μου κάνεις τη ζωή
και βαριαναστενάζω.


Στην άλλη πλευρά του δίσκου βρίσκεται το τραγούδι «Σ' έχω κάνει πέρα».

[Πηγή για τους στίχους: Θεόφιλος Αναστασίου, ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ, Άπαντα, σ. 149]


Από πολλούς θεωρείται το καλύτερο τραγούδι του Βασίλη Τσιτσάνη και ίσως το σημαντικότερο λαϊκό τραγούδι του 20ού αιώνα, λόγω της μουσικής του αρτιότητας.

Αφιερωμένο στη Σταυρούλα, μόνο και μόνο γιατί είναι ένα σπουδαίο τραγούδι και για να την παρακαλέσω να μας δώσει περισσότερα στοιχεία για την ιστορία του τραγουδιού αυτού.:-)



[πηγή: http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=47&t=123728&start=75]
« Last Edit: 29 Jun, 2017, 12:22:16 by wings »

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 66707
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Βασίλης Τσιτσάνης, Πέφτεις σε λάθη
« Reply #9 on: 01 Nov, 2006, 14:04:47 »


Πρώτη εκτέλεση

Πέφτεις σε λάθη

Χασαποσέρβικο.
Μουσική & στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση: 11/11/48 [COLUMBIA D.G. 6747]
Πρώτη εκτέλεση: Σωτηρία Μπέλλου & Βασίλης Τσιτσάνης


Πέφτεις σε λάθη,
τι έχεις πάθει,
και κάθε μέρα βρίζεις και γελάς;
Με πικραίνεις, σαν ξένο με κοιτάς
και στο ρέμα με τραβάς.

Δεν είσαι 'κείνη
που 'χα γνωρίσει,
ήτανε σφάλμα να σε παντρευτώ.
Με προδίνεις και πρέπει να σε βρει
τιμωρία σοβαρή.

Έχεις αλλάξει
και μ' έχεις κάψει,
την προσβολή σου δεν θα τη δεχτώ.
Δεν αντέχω, κυρά μου, δεν βαστώ,
και το δρόμο μου τραβώ.


Το τραγούδι αυτό θεωρείται χαρακτηριστικό παράδειγμα των περίτεχνων εισαγωγών του Βασίλη Τσιτσάνη.
« Last Edit: 02 Nov, 2012, 00:33:52 by wings »

Σουρπουίτσα

  • Dolce far niente...!
  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 1172
  • Gender: Female
  • Whatevah...
Βασίλης Τσιτσάνης, Κάνε υπομονή
« Reply #10 on: 01 Nov, 2006, 14:18:03 »
Και το αγαπημένο τσιτσάνειο "Μην απελπίζεσαι":



Πρώτη εκτέλεση

Κάνε (λιγάκι) υπομονή

Ζεϊμπέκικο (του χωρισμού).
Μουσική & στίχοι: Βασίλης Τσιτσάνης
Πρώτη φωνογράφηση: 11/11/1948 [COLUMBIA D.G. 6747]
Πρώτη εκτέλεση: Σωτηρία Μπέλλου & Βασίλης Τσιτσάνης


Μην απελπίζεσαι και δε θ' αργήσει,
κοντά σου θα 'ρθει μια χαραυγή,
καινούργια αγάπη να σου ζητήσει,
κάνε λιγάκι υπομονή!

Διώξε τα σύννεφα απ' την καρδιά σου,
και μες στο κλάμα μην ξαγρυπνάς,
τι κι αν δε βρίσκεται στην αγκαλιά σου,
θα 'ρθει μια μέρα, μην το ξεχνάς!

Γλυκοχαράματα θα σε ξυπνήσει
και ο έρωτας σας θ' αναστηθεί,
καινούργια αγάπη θα ξαναρχίσει,
κάνε λιγάκι υπομονή!
« Last Edit: 29 Jun, 2017, 12:54:25 by wings »
Στο ίντερνετ όλα διίστανται.
W4tt4n4b3

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 66707
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Βαλ., επίσημος τίτλος του τραγουδιού είναι «Κάνε υπομονή».
« Last Edit: 21 May, 2007, 10:33:30 by wings »

Σουρπουίτσα

  • Dolce far niente...!
  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 1172
  • Gender: Female
  • Whatevah...
Έχεις απόλυτο δίκιο, Βίκη. Παράλειψη μου... Ευχαριστώ για τη διόρθωση. :)
« Last Edit: 21 May, 2007, 10:33:48 by wings »
Στο ίντερνετ όλα διίστανται.
W4tt4n4b3

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 66707
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Κορίτσι μου, τα τραγούδια του Τσιτσάνη μάς έχουν ποτίσει μέχρι το μεδούλι και τα ξέρουμε τόσο καλά που κάθε στίχος ή λέξη τους σκεφτόμαστε ότι θα μπορούσε να είναι κι ένας τίτλος... επομένως, εύκολα κάνουμε το λάθος.:-)



Σωτηρία Μπέλλου & Βασίλης Τσιτσάνης
[πηγή: http://www.rebetiko.gr/arthra.php?article=240&highlight=%E5%F1%E3%EF#highlight]
« Last Edit: 18 Jan, 2012, 14:33:14 by wings »

Πρωτέαs

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1732
  • Χορέψετε, χορέψετε, παπούτσια μη λυπάστε!
Βρίσκω χρόνο να σου δώσω στοιχεία μέσα από το άρθρο ενός πολύ αξιόλογου ερευνητή της ρεμπετιάς, του Σάκη Πάπιστα... και ναι, το θέμα για τη Συννεφιασμένη Κυριακή, είχε πάρει τεράστιες διαστάσεις.

Ο άλλος γνωστός στιχουργός, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, ξαναφέρνει στο προσκήνιο τις διάφορες γνωστές ιστορίες για τη «Συννεφιασμένη Κυριακή» και τα «Καβουράκια», για την πατρότητα των στίχων τους. Για το πρώτο τραγούδι, μνημονεύοντας τον στιχουργό Αλέκο Γκούβερη, αναφέρει πως έγραψε τους στίχους μετά από... ήττα της ποδοσφαιρικής του ομάδας Α.Ε. Λάρισας, κλπ. Προφανώς ο συμπαθής Λευτέρης δεν ξέρει ότι ένα σχεδόν χρόνο προτού να γραμμοφωνηθεί το τραγούδι το 1948 (και βέβαια όταν ακόμα ήταν άγνωστη η μετέπειτα τύχη του και πολύ πριν γίνει ο γνωστός μας μύθος), ο Γκούβερης, για την συνεργασία του αυτή με τον Τσιτσάνη, υπέγραψε την εξής δήλωση-ντοκουμέντο:
«Ο κάτωθι υπογεγραμμένος Αλέκος Γκούβερης δηλώ ότι συνέβαλα στην αποπεράτωσιν των στίχων της «Συννεφιασμένης Κυριακής» του Βασίλη Τσιτσάνη δια της προσθήκης ενός και μόνο κουπλέ. Δια την ως άνω δευτερεύουσαν βοηθητική προσφορά μου θέλω λάβω το 20% των επί των στίχων δικαιωμάτων του. Εν Αθήνας τη 17/9/1947, ο δηλών Αλέκος Γκούβερης».

- Η αποκάλυψη της ιστορικής αλήθειας , έστω με καθυστέρηση 59 ολόκληρων χρόνων, βάζει οριστικό τέλος στα μυθεύματα, τις ανακρίβειες και τα κουτσομπολιά για την πατρότητα των στίχων της θρυλικής «Συννεφιασμένης Κυριακής», όπως προκύπτει από την πρόσφατη δημοσίευση μέρους του Ιστορικού Αρχείου Βασίλη Τσιτσάνη, 20 χρόνια μετά το θάνατό του, στο περιοδικό «Ταχυδρόμος», από τον ερευνητή και στενό φίλο του Τσιτσάνη Κώστα Χατζηδουλή-Ρακοσυλλέκτη, η οποία περιλαμβάνει εκτός άλλων ιστορικών στοιχείων και το παραπάνω συγκεκριμένο χειρόγραφο έγγραφο-ντοκουμέντο.

- Να σημειωθούν εδώ τρία χαρακτηριστικά γεγονότα, που συνδέονται με το εν λόγω τραγούδι:
Α) Αφού υπήρχε το ντουκουμέντο αυτό, είναι αρκετά αξιοπερίεργο (και κάπως ανεξήγητο) πως ο Τσιτσάνης άντεξε όλα αυτά τα χρόνια όλη αυτή τη σχετική λασπολογία, τις αμφισβητήσεις και τα μυθεύματα εις βάρος του. Πως και γιατί ανέχτηκε να γίνει το αρνητικό επίκεντρο μιας ιστορίας για την οποία χύθηκε τόσο πολύ μελάνη και έγιναν ατέλειωτες συζητήσεις και σχόλια, που -όπως αποδεικνύεται πια- δεν ανταποκρίνονταν καθόλου στην πραγματικότητα; Πολύς ντόρος για το τίποτα! Μπορούσε απλά να παρουσιάσει το ντουκουμέντο του και να βάλει τέλος σ’ όλη αυτή την ιστορία, μια και μιλάμε όχι για ένα απλό τραγουδάκι αλλά πιθανώς για το καλύτερό του, ίσως (κατά τη γνώμη πολλών) για τον εθνικό λαϊκό μας ύμνο και σίγουρα για το επί 50 και πλέον χρόνια μουσικό σήμα κατατεθέν της Columbia.
Β) Πράγματι ο Γκούβερης εμφανίζεται στην αντίστοιχη καρτέλα της ΑΕΠΙ ότι συμμετέχει σαν στιχουργός του εν λόγω τραγουδιού με ποσοστό 20% και
Γ) Ο μεταγενέστερος ισχυρισμός του Γκούβερη ότι έγραψε τους στίχους το απόγευμα κάποιας Κυριακής που έχασε η ποδοσφαιρική του ομάδα, καταρρίπτεται από την ιστορία, αφού η Α.Ε. Λάρισας δημιουργήθηκε αρκετά χρόνια μετά τη συγγραφή του μουσικού κομματιού (όπως σωστά επισημαίνει ο Χατζηδουλής). Μέσα σ’ αυτό το κομφούζιο παρεμβαίνει ο Μίκης Θεοδωράκης λέγοντας πως η «Συννεφιασμένη Κυριακή» έγινε τόσο μεγάλη όχι τόσο για τους στίχους της όσο για τη μουσική της σύνθεση, που βέβαια -κατά τη γνώμη μας- αδικεί το κομμάτι.

Ακόμα, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος στο άρθρο του, μνημονεύει και την περίπτωση του στιχουργού Νίκου Ρούτσου, ο οποίος -μεταξύ άλλων τραγουδιών του Τσιτσάνη- διεκδίκησε δικαστικά (χωρίς να το πετύχει, πλην ενός τραγουδιού, αν οι πληροφορίες μου είναι σωστές) και τους στίχους της Συννεφιασμένης Κυριακής (που βέβαια γνώριζε πως δεν ήταν δικοί του, κι αυτό ασφαλώς δεν ήταν προς τιμή του πατέρα του παλιού παιδικού περιοδικού «Ταρζάν  Γκαούρ» και αξιόλογου στιχουργού). Για δε το δεύτερο τραγούδι, τα «Καβουράκια», έγινε βέβαια αναφορά στη στιχουργό Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, παρόλο που είναι γνωστό πως τους αρχικούς στίχους της Γριάς ο Βλάχος δεν τους άρεσε, τους τροποποίησε αρκετά και αυτός είναι σίγουρα που τους έδωσε την τελική τους μορφή.

Συμπληρωματικά να πω ότι ο Τσιτσάνης, από τη μεριά του, έλεγε ότι εμπνεύστηκε τη "Συννεφιασμένη Κυριακή", όταν πηγαίνοντας ένα χιονισμένο χειμωνιάτικο πρωινό να ανοίξει το ουζερί, που διατηρούσε επί Κατοχής, στην οδό Παύλου Μελά 21, στη Διαγώνιο, είδε ένα παληκάρι γεμάτο αίματα, σκοτωμένο, τη νύχτα που είχε προηγηθεί, από γερμανική περίπολο.
« Last Edit: 25 Apr, 2007, 00:19:14 by Πρωτέαs »
Το ότι κάποιοι ζουν στον ίδιο χώρο, δεν σημαίνει ότι ζουν και στον ίδιο χρόνο ή τουλάχιστον ότι βιώνουν τον χρόνο με τον ίδιο τρόπο. Αυτό δεν κάνει τον κόσμο χειρότερο, απλώς πιο πολύπλοκο. σα(ρε)μάλι

14.   Ναι, βεβαίως. Σων, φέρε τα λεφτά του Ανθόνιο.