Author Topic: Δήμης Παπαβασιλείου: Ο έμμετρος λόγος  (Read 1106 times)

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67234
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Δήμης Παπαβασιλείου: Ο έμμετρος λόγος



Περίμενε αρκετά μέχρι να νιώσει έτοιμος και να δημοσιεύσει τις πρώτες του ποιητικές συλλογές -το έκανε μόλις το ’95. Στο «Η», εξήγησε γιατί η φλυαρία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της ποίησης.

HOMME

Από τον Χαράλαμπο Νικόπουλο
Photo Γιάννης Βασταρδής

Περίμενε αρκετά μέχρι να νιώσει έτοιμος και να δημοσιεύσει τις πρώτες του ποιητικές συλλογές -το έκανε μόλις το ’95. Στο «Η», εξήγησε γιατί η φλυαρία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της ποίησης.

Λένε πώς η ποίηση έχει την ικανότητα να εκφράζει το μέγιστο στο ελάχιστο, κάτι που και εσείς ακολουθείτε στο έργο σας. Πόσο απαιτητική είναι αυτή η διαδικασία;

Αν με το ελάχιστο εννοούμε το μη φλύαρο, ναι, μπορεί να αγγίξει ένα ποίημα το μέγιστο των δυνατοτήτων του. Αν, όμως, εννοούμε απλά το περιορισμένο σε έκταση, τότε σφάλλουμε, γιατί η έκταση ενός ποιήματος δεν έχει σχέση με την ποιότητά του. Αλλιώς, θα έπρεπε να διαγράψουμε όλη την επική ποίηση. Αλλο το εκτεταμένο, άλλο το φλύαρο. Μπορεί ένα ποίημα να είναι εκτεταμένο χωρίς να είναι φλύαρο, όπως και το αντίθετο, να είναι βραχύ και όμως να είναι φλύαρο. Η φλυαρία είναι εχθρός κάθε τέχνης· ιδιαίτερα όμως της ποίησης.

Η Ελλάδα έχει να επιδείξει πολλούς και μεγάλους ποιητές, σε αντίθεση με μεγαλύτερες χώρες, όπου οι ποιητές μετριούνται στα δάχτυλα. Για ποιους λόγους συμβαίνει αυτό;

Αν και δεν πρέπει να εξοβελίσουμε τις ξένες χώρες, γεγονός αποτελεί ότι η χώρα μας -σε αναλογία με τον πληθυσμό της και κυρίως με το μικρό αριθμό ομιλούντων την ελληνική- έχει να επιδείξει αξιοθαύμαστα ποιητικά επιτεύγματα, που δεν περιορίζονται στην κατάκτηση των δύο Νόμπελ (Σεφέρης, Ελύτης), τα οποία άλλωστε έπρεπε να είναι περισσότερα (Παλαμάς, Σικελιανός, Καβάφης), αλλά επεκτείνονται διαχρονικά σε όλες τις περιόδους της Ιστορίας και σε κάθε μορφή ποίησης. Η ζηλευτή αυτή επίδοση αποτελεί συνισταμένη πολλών παραγόντων, όχι εύκολα προσδιορίσιμων. Πέραν των ορατών (κλίμα παράδοσης, ελληνική γλώσσα), εξέχουσα θέση κατέχει η μεταπλαστική ικανότητα του ελληνικού λαού, που μαστορικά δουλεύει λέξεις, φράσεις, προσδιορισμούς, έτσι που όταν τελικά, με τη μακροχρόνια σμίλευση, αγγίξουν την τελειότητα, μεθίστανται σε άλλο χώρο, μεταλλάσσουν το συγκεκριμένο σε συμβολικό, το πεζό σε ποιητικό.

Στο έργο σας, διαβάζουμε -μεταξύ άλλων- για «σνομπ», για «Μάικλ Τζάκσον», για «βιντεοκλίπ». Πόσο ποιητική είναι, τελικά, η εποχή μας;

Η εποχή μας, παρά τα δεινά της, έχει προαγάγει όλες τις επιτεύξεις του ανθρώπου σε επιστήμη, τέχνες, γράμματα, τεχνολογία ?και, βέβαια, δεν εξαιρείται η ποίηση. Εκείνο που δεν πρέπει να μας διαφεύγει είναι πως η ποίηση σε όλες τις εποχές χαρακτηρίζεται από μια οργανική ενότητα, μια αλληλουχία που επιτρέπει τη μετάβαση από το παλιό στο νέο παρά τα όποια προσκόμματα.

Πηγή: εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ