Author Topic: Θανάσης Γεωργιάδης, Έλληνες του κόσμου  (Read 67155 times)

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Όπως μας λέει ο Αθήναιος με τα ίδια του τα λόγια («Δειπνοσοφιστές», 72), «Ευθυμένης δ' ο Μασσαλιώτης φησίν αυτός πεπλευκώς την έξω θάλασσαν επιρρείν ως επί την Λιβύην, εστραμμένην δε είναι προς βορέν τε και άρκτους. και τον μεν άλλον χρόνον κενήν είναι την θάλασσαν, ταις δε ετησίαις ανωθουμένην υπό πνευμάτων πληρούσθαι και ρειν ταις ημέραις ταύταις, παυσαμένων δε των ετησίων αναχωρείν. είναι δε αυτήν και γλυκείαν και κήτη παραπλήσια τοις εν τω Νείλω κροκοδείλοις και τοις ιπποποτάμοις έχειν».

Και στην απλοελληνική: «Ο δε Ευθυμένης ο Μασσαλιώτης, ο οποίος έπλευσε την έξω θάλασσαν [τον Ατλαντικό δηλαδή], υποστηρίζει ότι εκείνη ρέει ως τη Λιβύη [Αφρική] και είναι επιπλέον στραμμένη προς τους αστερισμούς της Άρκτου και κατά την κατεύθυνση του βορείου ανέμου. Και τον μεν υπόλοιπο χρόνο είναι κενή αυτή η θάλασσα, την εποχή όμως των μελτεμιών ωθημένη από τους ανέμους γεμίζει και ρέει αυτές τις ημέρες, ενώ όταν σταματήσουν τα μελτέμια υποχωρεί. Είναι κι αυτή γλυκιά ως προς το νερό της και κήτη έχει παρόμοια με τους κροκοδείλους του Νείλου και τους ιπποποτάμους».

Εικάζεται ότι το σύγγραμμα του Ευθυμένη ήταν «περίπλους της έξω θαλάσσης», όμως παρότι προϊόν αυτοψίας έσφαλλε, διότι ο συγγραφέας βλέποντας τις εκβολές του Σενεγάλη ή κάποιου άλλου ποταμού της περιοχής τις θεώρησε ως άλλο στόμα του Νείλου. Βλέπετε, την ίδια εντύπωση είχαν οι αρχαίοι και για τον Ίστρο/Δούναβη: νόμιζαν ότι είχε και άλλες εκβολές στον μυχό της Αδριατικής. Μάλιστα απ' εκείνες τις εκβολές βγήκαν στην Μεσόγεια (την εντός θάλασσα) οι Αργοναύτες, σύμφωνα με τον μύθο.

Τα γραφόμενα του Ευθυμένη προφανώς υπήρξαν αιτία να νομίσουν οι αρχαίοι ότι στο κέντρο της Λιβύης-Αφρικής υπήρχε θάλασσα, εντύπωση που διάρκεσε επί αιώνες, ώσπου να κάνει τον περίπλου της Αφρικής ο Καρχηδόνιος Άννων.



Μακεδονία της Κυριακής, 20/08/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Μετά τον ανώνυμο συγγραφέα του περίπλου, που μιμήθηκε ο Αβιηνός, και τον Ευθυμένη, τρίτος θαλασσοπόρος (εκ Μασσαλίας πάντα) υπήρξε ο Πυθέας, ο οποίος έπλευσε από τη Μασσαλία, τον 3ο π.Χ. αιώνα, από την πόλη του ως τις Ηράκλειες στήλες, εξωωκεανίσθηκε και έφτασε ως τη Θούλη.

Αναφερόμενος σ' αυτήν, ο Στράβων (201) λέει: «περί δε της Θούλης έτι μάλλον ασαφής η ιστορία διά τον εκτοπισμόν» (λόγω της μεγάλης αποστάσεώς της). Διότι τη νόμιζαν μία από τις πολύ βορειότερες χώρες (των ονομαζομένων «αρτικωτάτην τιθέασιν»). Αυτά δε τα οποία είπε ο Πυθέας γι' αυτήν και τους άλλους κοντά της τόπους είναι μάλλον πλασμένα από τη φαντασία του, όπως συνάγεται από τα όσα είπε για τους γνωστούς τόπους («α δ' είρηκε Πυθέας περί τε ταύτης και των άλλων των ταύτη τόπων ότι μεν πέπλασται, φανερόν εκ των γνωριζομένων χωρίων»).

Ωστόσο ο γεωγράφρος αναγνωρίζει πως είπε την αλήθεια ο Μασσαλιώτης όσον αφορά τα ουράνια φαινόμενα και τη μαθηματική θεωρία («προς μέντοι τα ουράνια και την μαθηματικήν θεωρίαν ικανώς δόξει κεχρήσθαι τοις πράγμασιν»), πως δηλαδή οι τόποι που πλησιάζουν προς την κατεψυγμένη ζώνη δεν έχουν καθόλου ήμερους καρπούς και ήμερα ζώα, τα οποία είτε σπανίζουν είτε λείπουν εντελώς. Οι κάτοικοί τους πάλι τρέφονται με κεχρί, άγριους καρπούς, ρίζες και λάχανα που τα βγάζει η γη μόνη της.

Τα άπιστα (τα απίστευτα, δηλαδή), που είπε ο Πυθέας, αυτά ακριβώς (όπως τα έλεγαν οι αρχαίοι) μας κάνουν να τον πιστέψουμε σήμερα. Ότι, μ' άλλα λόγια, ανέβηκε προς τον βορρά πλέοντας μεταξύ Ιέρνης (Ιρλανδίας) και Βρετανίας, ώσπου έφτασε στη Θούλη και την παγωμένη θάλασσα. Ύστερα, κατεβαίνοντας, συμπλήρωσε τον γύρο της Βρετανίας και, παραπλέοντας τις βόρειες ακτές της Γαλλίας, ήρθε ως τη σημερινή Δανία.



Μακεδονία της Κυριακής, 27/08/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Πριν προχωρήσουμε στην Ιταλία, για να αναφερθούμε σε συγγένειες ή διαφορές της χώρας αυτής με τους Έλληνες, εμάς (έστω και εν συντομία), θα ήθελα να διευκρινίσω ορισμένα πράγματα για τον αναγνώστη που με τιμά με την προσοχή του, όπως μου ζήτησε ήδη να πράξω κάποιος, απαιτητικός κατά τα λοιπά, λέγοντας συν τοις άλλοις, «και σε παρακαλώ, παράτα τις βαριές κουβέντες, τις κουλτουριάρικες, και γράφε κάπως δημοσιογραφικότερα και για τ' εμάς, που δεν συμμετέχουμε πολύ στην κουλτούρα».

Βέβαια, δεν νομίζω πως είμαι κουλτουριάρης. Καλλιεργημένος κάπως, ναι. Τίποτε παραπάνω. Δεν ξέρω αν είναι αμάρτημα το ότι μιλάω και γράφω χρησιμοποιώντας περισσότερες από διακόσιες λέξεις (όπως πολλοί από τους συναδέλφους μου συγγραφείς). Αν ναι, δηλώνω ότι αμαρταίνω εξακολουθητικά όσον αφορά τη γλώσσα. Ως προς τα κείμενα αυτά. Κατά τα άλλα, με ενδιαφέρει οτιδήποτε έπραξαν οι Έλληνες, ιδίως οι αρχαίοι ή κατά δεύτερο λόγο οι Βυζαντινοί, εκτός Ελλάδος, κι αυτό καταγράφω εδώ όπως μπορώ. Όχι επειδή με κατέχει κάποιος σοβινισμός. Αλλά γιατί η γνώση των ελληνικών γραμμάτων ενδιαφέρει πρωτίστως τους Έλληνες, όπως ακριβώς νοιάζονται οι Γάλλοι για τα δικά τους ιστορικά πεπραγμένα. Ή κάποιοι άλλοι. Έπειτα, δεν είναι καθόλου μικρό πράγμα μια ιστορία τριών χιλιάδων χρόνων, συνεχής και αδιάπτωτη.

Ιταλία, λοιπόν. Όνομα ελληνικό, αφού ο ονοματοδότης της (ή ο επώνυμος ήρωας των Ιταλών) ήταν γιος του Οδυσσέα και της Κίρκης, ο Ιταλός. Όμως και το άλλο αρχαίο όνομα αυτής της χώρας, Αυσωνία, οφείλεται σε έναν αδελφό του Ιταλού, τον Αύσωνα. Και για όσους αμφιβάλλουν, ο Οδυσσέας είχε κάμποσους γιους και μόνο μία κόρη. Σύμφωνα με την αρχαία παράδοση, τρεις ήταν από την Πηνελόπη (ο Τηλέμαχος, ο Αρκεσίλαος και ο Πτολιπόρθης). Έναν είχε από την κόρη του Θεσσαλού Θόαντα (τον Λεοντόφονο), οκτώ γιους και μία κόρη από την Κίρκη (τους Τηλέγονο, Άγριο, Λατίνο, Αύσωνα, Ρώμο, Αντεία, Αρδέα, Κασσιφόνη, καθώς και την Κασσιφόνη). Από την Καλυψώ απέκτησε τον Ναυσίθοο και τον Ναυσίνοο. Από τη βασίλισσα Καλλιδίκη των Θεσπρωτών τον Πολυποίτη και τον Λεοντόφρονα ή Ευρύλαο από την Ευίππη, κόρη του Τυρίμμα, βασιλιά της Ηπείρου.



Μακεδονία της Κυριακής, 17/09/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου
« Last Edit: 07 Dec, 2006, 20:57:35 by wings »


wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Συνεχίζοντας με την Ιταλία, να προσθέσουμε κοντά στα άλλα δύο της ονόματα (Αυσονία/Αυσωνία και Ιταλία) και ένα τρίτο, Οινωτρία, που ίσχυε κυρίως για το νότιο τμήμα της. Το έλαβε από τον Οινωτρό, γιο νεότερο του βασιλιά της Αρκαδίας Λυκάονα και εγγονό του Πελασγού, ο οποίος, όταν οι μεγαλύτεροι αδελφοί του έχτισαν τις πόλεις της Αρκαδίας και τους έδωσαν τα ονόματά τους, εγκατέλειψε την Πελοπόννησο κι ήρθε εδώ με Αρκάδες, Θεσσαλούς και Αιτωλούς, αποίκισε την περιοχή αυτή και της έδωσε το όνομά του.

Η Ιταλία από τις Άλπεις ως τη Λευκόπετρα της Ρηγίνης, δηλαδή της χώρας που περιβάλλει την πόλη Ρήγιον, το νυν Ρέτζιο της Καλαβρίας, έχει πολλές ελληνικές πόλεις ή άλλες οι οποίες συνδέονται με την ελληνική μυθολογία και ιστορία. Το βορειοανατολικό τμήμα της, την Ενετική, διασχίζει ο ποταμός Πάδος. Στην εύφορη αυτή περιοχή ζούσαν οι Ενετοί, οι οποίοι στο μεγαλύτερο μέρος τους κατά τους ιστορικούς χρόνους ήταν απόγονοι των Ενετών της Παφλαγονίας, συμμάχων των Τρώων, που ήρθαν στην Τροία με ηγέτη τους τον Πυλαιμένη, τον βασιλιά τους, να πολεμίσουν τους Αχαιούς. Αφού σκοτώθηκε ο Πυλαιμένης και αλώθηκε από τους Αχαιούς η πόλη του Πριάμου, ήρθαν εδώ ακολουθώντας τον προεστό των Τρώων Αντήνορα, διασχίζοντας τη Βαλκανική, και εγκαταστάθηκαν στον μυχό της Αδριατικής. Οι Ενετοί, που τους αναφέρει σε πολλές περιπτώσεις ο Όμηρος στην Ιλιάδα, έτρεφαν στις ιταλικές πεδιάδες τους άλογα σπουδαία, κατάλληλα για ιπποδρομίες, τους περίφημους ενετικούς ίππους. Με τέτοιους ίππους είχαν νικήσει συχνά στην Ολυμπία και τους Δελφούς ο Ιέρων και ο Διονύσιος, τύραννοι των Συρακουσίων. Στην κοντινή προς αυτούς πόλη Κώμον (το σημερινό Κόμο), χτισμένη πλάι στη λίμην Λάριον, ο Γάιος Σκιπίων, όπως μας πληροφορεί ο Στράβων, εγκατέστησε πεντακόσιους Έλληνες, που ονομάστηκαν νεοκωμίτες. Κοντά στη Ραβέννα, κτίσμα των Θεσσαλών, βρισκόταν και η Σπίνα, περίφημη και αρχαιότατη ελληνική πόλη, τον Α' μ.Χ. αιώνα ασήμαντη, μα κάποτε ισχυρή όπως δείχνει το οίκημα-θησαυρός που είχαν χτίσει στους Δελφούς οι Σπινήτες. Η Σπίνα κυριαρχούσε στην Αδριατική επί αιώνες, όντας καλό λιμάνι, αλλά ο Πάδος με τις προσχώσεις του την έκανε μεσόγεια πόλη, επιφέροντας ταυτόχρονα και την παρακμή της.



Μακεδονία της Κυριακής, 24/09/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου
« Last Edit: 09 Dec, 2006, 16:06:54 by wings »

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Συνεχίζοντας τα της Ιταλίας, ας πούμε ότι αμέσως μετά τη Λιγουρία, στην Τοσκάνη, υπήρχε η Πισάτις. Όχι, δεν μιλάμε για την Πελοπόννησο και την Ολυμπία, μα για την Πισάτιδα της Τοσκάνης.

Η Πισάτις αυτή, όπως και η Πίσα/Πίζα, σχετίζονται με το τέλος του Τρωικού πολέμου και τις περιπλανήσεις Αχαιών και Τρώων.

Οι μετακινήσεις εκείνες κάποιων πληθυσμών μαρτυρούνται από τον Ηρόδοτο, τον Θουκιδίδη, τον Στράβωνα και άλλους συγγραφείς με ορισμένες χρονικές διαφορές. Έτσι, ο Ηρόδοτος λέει ότι στα χρόνια του βασιλιά Άτη, γιου του Μάνη, η Λυδία γνώρισε μια πρωτοφανή σιτοδεία. Και επειδή η πείνα τούς ανάγκασε να φτάσουν στα άκρα, ο βασιλιάς μοίρασε τον λαό της χώρας σε δύο μέρη, αποφασίζοντας ότι εκείνος θα έμενε στη χώρα, και βασιλιάς του μέρους που θα έφευγε θα γινόταν ο Τυρρηνός. Ύστερα τράβηξαν κλήρο, και οι Λυδοί οι οποίοι θα εγκατέλειπαν την πατρίδα τους ήρθαν στην περιοχή της κατοπινής Σμύρνης, έφτιαξαν πλοία κι έφυγαν μ' αυτά στην Ιταλία, αποτελώντας έκτοτε τους Τυρρηνούς ή κατά τους Λατίνους τους Ετρούσκους ή Τούσκους.

Η ιστορία είναι γνωστή και στον Στράβωνα, ο οποίος την επαναλαμβάνει αναφερόμενος στους Τυρρηνούς, προσθέτει όμως ότι βασιλιάς για όσους εγκατέλειψαν τη Μικρά Ασία ήταν ο Τυρρηνός, γιος του Άτη, ο οποίος υπήρξε απόγονος του Ηρακλή και της Ομφάλης. Αρχηγό των αποίκων ο Τυρρηνός όρισε τον Τάρκωνα και ίδρυσε δώδεκα πόλεις, μία από τις οποίες από τον εν λόγω Τάρκωνα ονομάστηκα Ταρκυνία.

Όσον αφορά τους Πισάτες της Ιταλίας, γράφει ο Στράβων: Η Πίσα είναι κτίσμα των Πισατών της Πελοποννήσου, οι οποίοι εκστράτευσαν μαζί με τον Νέστορα στην Τροία, αλλά κατά τον πλουν της επιστροφής τους περιπλανήθηκαν και κάποιοι απ' αυτούς ήρθαν στο κατοπινό Μεταπόντιο (της Νότιας Ιταλίας, και ειδικότερα στον κόλπο του Τάραντος), ενώ άλλοι εγκαταστάθηκαν στην Πισάτιδα. Όλοι τους όμως για όσο πολεμούσαν τους Τρώες ήταν γνωστοί ως Πύλιοι.



Μακεδονία της Κυριακής, 01/10/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Νοτιότερα της Πισάτιδος, στην περιοχή που χτίστηκε κάποτε η Ρώμη, υπήρχε παλαιότερα η μικρή πόλη Παλλάντιον, αποικία των Αρκάδων. Ο Στράβων, στηριζόμενος μάλλον στο έργο του αρχαιότερού του συγγραφέα Διοκλή του Πεπαρηθίου (δηλαδή του Σκοπελίτη με σημερινούς όρους) «Ιστορία της πόλεως Ρώμης», λέει πως το Παλλάντιον της Ιταλίας ίδρυσε ο Εύανδρος από το Παλλάντιον της Πελοποννήσου, μικρή πόλη στα όρια Αρκαδίας και Αργολίδας. Ο Εύανδρος κατ' αυτόν, φιλοξένησε και τον Ηρακλή, όταν ο ήρωας επέστρεε με τις αγελάδες του Γηρυόνη από την Ερύθεια. Ο ίδιος αναφέρει ότι οι Ρωμαίοι τιμούσαν τη μητέρα του που την ονόμαζαν Καρμέντη και τη θεωρούσαν Νύμφη. Κατ' άλλη παράδοση, ο Εύανδρος ήταν γιος του Ερμή και της Θέτιδας, όχι της Νηρηίδας και μητέρας του Αχιλλέα, αλλά της κόρης του ποταμού-θεού Λάδωνα. Στην Ιταλία ήρθε επικεφαλής αποίκων, όταν σημειώθηκαν έριδες και διαμάχες μεταξύ Αρκάδων και Αργείων.

Τον αναφέρει ο Βιργίλιος στην Αινειάδα του (8ο βιβλίο). Κατά τον Λατίνο ποιητή, όταν ο Αινείας επισκέπτετι την περιοχή όπου αργότερα θα ιδρυθεί η Ρώμη και ενώ κοιμάται εκεί, ο ποτάμιος θεός του Τίβερη του λέει, σε όραμά του, πως κάπου κοντά κατοικεί ο Αρκάδας Εύανδρος, του οποίου πρέπει να ζητήσει τη βοήθεια. Έρχεται λοιπόν στο Παλλάντιο ο Τρώας, όπου τον καλωσορίζουν ο Εύανδρος και ο γιος του Πάλλας. Στο 9ο βιβλίο του έπους, ο Εύανδρος συμβουλεύει τον Αινεία να γίνει ηγέτης ενός στρατού Τυρρηνών, το άγημα των οποίων ενισχύει και ο Πάλλας με υπηκόους του πατέρα του. Ακολουθεί μάχη με τους Λατίνους στην οποία σκοτώνεται ο Πάλλας κτλ. Το όνομα του Παλλαντίου επιζεί αργότερα στον Παλατίνο λόφο, έναν από τους εφτά της Ρώμης: εκπίπτουν το ένα από τα δύο λάμδα καθώς και το νι, και ο λόφος από Παλλαντίνος γίνεται Παλατίνος.

Ας πούμε πάντως ότι αυτοκράτορες όπως ο Αδριανός τίμησαν το Παλλάντιο της Αρκαδίας ως μητρόπολη της Ρώμης, κοσμώντας το με διάφορα μεγαλοπρεπή οικοδομήματα, σύμφωνα με τον περιηγητή Παυσανία.



Μακεδονία της Κυριακής, 08/10/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου


sopherina

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 512
  • Gender: Female
  • Η θάλασσα ήρθε ψαρεύοντας!
Αυτοί οι Αρκάδες πια! Είναι παντού!!! ;-)))
"Δεν χρειάζονται επιχειρήματα για ν' αλλάξει ο κόσμος!" Ν.Π.

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Πολυπράγμονες και πανταχού παρόντες.:-) Τη Ρώμη θα άφηναν παραπονεμένη;

sopherina

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 512
  • Gender: Female
  • Η θάλασσα ήρθε ψαρεύοντας!
Αλήθεια, εσύ το ήξερες ότι ο Παν ήταν θεός αρχικά της Αρκαδίας;;;
"Δεν χρειάζονται επιχειρήματα για ν' αλλάξει ο κόσμος!" Ν.Π.

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Εσύ, καριοκούλα μου, τώρα το ανακάλυψες; :-)))))))))

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Ο Πάνας ήταν γιος του αγγελιοφόρου των θεών, του Ερμή. Σ' ένα υπέροχο μέρος της Αρκαδίας έβοσκε τα πρόβατα ενός θνητού ο φτερωτός θεός· ανάμεσα στις ομορφιές της φύσης διέκρινε την ομορφιά της Νύμφης Δρυόπης και την ερωτεύτηκε. Κατάφερε να την κάνει δική του και σύντομα η Νύμφη γέννησε τον καρπό του έρωτά τους.
http://mythologia.8m.com/panas.html

Ο Πάνας ήταν ο τραγοπόδαρος θεός των ποιμένων και των ποιμνίων και κατοικούσε σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες στα βουνά της Αρκαδίας. Ήταν γιος του αγγελιοφόρου των θεών, του Ερμή και της Νύμφης Δρυόπης. Το παιδί που γέννησε είχε αποκρουστική όψη, πόδια τράγου, μυτερά αυτιά, δυο κέρατα στο κεφάλι και το προσωπό που καλυπτόταν από πυκνή γενειάδα. Η Δρυόπη μόλις τον είδε τρόμαξε και τράπηκε σε φυγή εγκαταλείποντας το παιδί της. Ο Ερμής τότε τον λυπήθηκε, τον πήρε στην αγκαλιά του και τον έφερε στην κατοικία των θεών, στον Όλυμπο. Όλοι οι θεοί μόλις τον είδαν άρχισαν να γελούν γοητευμένοι από τη μορφή του. Περισσότερο απ' όλους ο θεός του κεφιού, ο Διόνυσος, που με χαρά δέχτηκε να έρθει στη συντροφιά του και τον ονόμασε Παν, επειδή οι πάντες ευχαριστήθηκαν όταν τον είδαν.
http://arcadia.ceid.upatras.gr/arkadia/arcadia-hist/topics/panas.html

Στη συνοδεία του Διονύσου εμφανιζόταν συχνά και ο Πάνας, ένας από τους μικρούς θεούς. Ήταν γιος του Ερμή και της Νύμφης Δρυόπης. Στη μορφή του ξεχώριζε από τους άλλους θεούς. Ήταν τραγοπόδαρος με δυό μικρά κέρατα στο κεφάλι και μακριά φουντωτά και ανακατεμένα μαλλιά.     
Με τον καιρό μεγάλωσε ο Πάνας και έγινε ένας πολύ εύθυμος τύπος. Του άρεσαν τα γλέντια και οι χοροί. Τριγυρνούσε  στα δάση και στα λιβάδια μαζί με τις Νύμφες, σκαρφαλώνοντας σε ψηλά και κακοτράχαλα βράχια. Κυνηγούσαν τ' αγρίμια, έπαιζε το σουραύλι του. Το τραγούδι του ήταν πιο γλυκό κι' από τις μελωδίες των πουλιών .Κέντρο της λατρείας του Πάνα ήταν η Αρκαδία. Στους τσοπάνηδες της ήταν ο πιο αγαπητός θεός. Το σουραύλι του τους μάγευε, όταν το άκουαν. Ο Πάνας, ως θεός των τσοπάνηδων και των κοπαδιών που ήταν, είχε σαν κυριότερο έμβλημά του την γκλίτσα. Σύντροφός του ήταν ο σκύλος. Τον λάτρευαν και σαν ένα μικρό θεό της μουσικής και του χορού.
Οι Αθηναίοι, στη μάχη του Μαραθώνα είδαν ανάμεσά τους το θεό, ο οποίος, τρέχοντας πάνω κάτω, έσπειρε τη σύγχυση και το φόβο στον περσικό στρατό και έτσι μπόρεσαν και τον νίκησαν. Από το γεγονός αυτό και από το όνομα "Πάνας" βγήκε μετά η λέξη "πανικός". Οι Αθηναίοι για να εκδηλώσουν την ευγνωμοσύνη τους στο θεό, του αφιέρωσαν ένα ιερό πάνω στην Ακρόπολη και έστησαν εκεί το άγαλμά του.
Λευτέρης Κουκλάκης, Γιάννης Παντελάκης, Κωνσταντίνος Σκαναβής  4β

http://www.haef.gr/chilias/greek/gre/mythology/acropoli/gods.html

sopherina

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 512
  • Gender: Female
  • Η θάλασσα ήρθε ψαρεύοντας!
Είσαι ανεκτίμητη βοηθός στον αγώνα μου για αυτομόρφωση και αυτοβελτίωση, νη Πάνα! :-)))))
"Δεν χρειάζονται επιχειρήματα για ν' αλλάξει ο κόσμος!" Ν.Π.

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Κι εσύ στον δικό μου, Κατερινόπαιδο.:-))))

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Σ' αυτό το σημείο ίσως θα έπρεπε να πούμε ότι το πρώτο έργο της λατινικής γραμματείας οφείλεται σε έναν Έλληνα του Τάραντα, τον Ανδρόνικο, αιχμάλωτο των πολέμων του Πύρρου, ο οποίος υπήρξε δούλος και απελεύθερος των Λιβίων, ενός μέλους της συγκεκριμένης οικογένειας, γι' αυτό και είναι περισσότερο γνωστός ως Λίβιος Ανδρόνικος (Livius Andronicus). Ο Ανδρόνικος φιλοτέχνησε, κάνοντας για πρώτη φορά συνειδητή λογοτεχνία στη λατινική γλώσσα, μια μετάφραση της Οδύσσειας, από την οποία έφτασαν ως εμάς σαράντα έξι στίχοι σε αποσπάσματα συνήθω του ενός στίχου.

Ο Ανδρόνικος υπήρξε πρώτος δάσκαλος στα παιδιά των Λιβίων κι εξακολούθησε να διδάσκει μάλλον και έπειτα από την απελευθέρωσή του, έγραψε μάλιστα και ένα διδακτικό βιβλίο στη λατινική. Ίσως επειδή τα Ελληνόπουλα μάθαιναν τότε γραφή κι ανάγνωση χειριζόμενα τον Όμηρο ως αναγνωστικό, σκέφτηκε και ο Ταραντίνος να μεταφράσει την Οδύσσεια στη λατινική. Τη μετάφρασή του χρησιμοποιούσαν ως τα χρόνια του Ορατίου στη Ρώμη ως αναγνωστικό, παρότι ο Λατίνος ποιητής επικρίνει το ύφος του και χαρακτηρίζει ως απαρχαιωμένη τη γλώσσα του.

Ο Ανδρόνικος επίσης ήδη, σύμφων με τον Κικέρωνα, από το 240 π.Χ. στηριγμένος σε πρότυπα ελληνικά έγραψε θεατρικά, έργα που σήμερα μάλλον θα τα χαρακτηρίζαμε μελοδράματα (με πολλές μονωδίες, που τις απήγγειλε ο ίδιος μάλλον). Επιπλέον, σε μία ή δύο περιπτώσεις έγραψε ύμνους προς τους θεούς, όταν χρειάστηκε οι Ρωμαίοι να κερδίσουν την εύνοιά τους. Γι' αυτό του έδωσαν το δικαίωμα, ως επαγγελματίας που ήταν, να ιδρύσει σωματείο συγγραφέρων και ηθοποιών (scribae et histriones), με έδρα τον ναό της Αθηνάς στον λόφο Αβεντίνο.

Δεύτερος συγγραφέας Λατίνος υπήρξε ο Φάβιος Πίκτωρ, ο οποίος έγραψε, στην ελληνική μάλιστα, ιστορία της πόλεως Ρώμης.



Μακεδονία της Κυριακής, 15/10/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου

wings

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 67214
  • Gender: Female
  • Vicky Papaprodromou
    • vicky.papaprodromou
    • @hellenic_wings
    • 116102296922009513407
    • hellenicwings
    • Ποίηση, ποιητές, ποιήματα, Θεσσαλονίκη
Τελειώνοντας τα σχετικά με τη Ρώμη, ας συμπληρώσουμε τα ακόλουθα και σε ό,τι αφορά τους βασιλείς της. Ο Στράβων αναφερόμενος σ' αυτούς λέει τα εξής: «Μετά την της Ρώμης κτίσιν Δημάρατος αφικνείται λαόν άγων εκ Κορίνθου». Όντως σύμφωνα και με άλλες πηγές, έρχεται ο Δημάρατος επικεφαλής των Βακχιαδών, που έδιωξε ο Κύψελος από την Κόρινθο (όχι όλων, διότι μια μικρότερη ομάδα τους ήρθε στη Λύγκο κι έγιναν βασιλείς των Λυγκηστών). Οι εν λόγω Κορίνθιοι αγόρασαν από τους Ετρούσκους - Τυρρηνούς μια περιοχή, όπου ίδρυσαν την Περουγία, τη νυν Περούτζια. Ο ηγέτης τους Δημάρατος μάλιστα παντρεύτηκε τη θυγατέρα του Ετρούσκου τοπάρχη και απέκτησε απ' εκείνην γιο, τον Λουκούμωνα.

Όντας φίλος με τον βασιλιά Άγκο Μάρκιο, «εβασίλευσεν ούτος» (συνεχίζει ο Στράβων) «και μετωνομάσθη Λεύκιος Ταρκύνιος Πρίσκος». Εκείνος τακτοποίησε, όπως και ο πατέρας του προηγουμένως την Τυρρηνία, ευεργετώντας ταυτόχρονα τον λαό της Ρώμης με τα υλικά μέσα τα οποία έφεραν μαζί τους οι φυγάδες Κορίνθιοι, που ακολούθησαν ως εκεί τον Δημάρατο. Λέγεται πως ο Λουκούμων - Ταρκύνιος ήταν εκείνος που καθιέρωσε τον θρίαμβο ως θεσμό και όλα όσα τον αφορούσαν. Ο ίδιος επίσης θέσπισε τα αφορώντα τους υπάτους, τη στολή τους κτλ. Αλλά και η τάξη των αρχόντων ακολούθησε όσα ίσχυαν στην Κόρινθο, καθώς και οι ράβδοι των ραβδούχων, όπως και οι πέλεκεις, οι σάλπιγγες, οι τελετές για τους θεούς, η μουσική και η μαντική («ράβδοι και πέλεκεις και σάλπιγγες και ιεροποιίαι και μαντική και μουσική, όση δημοσία χρώνται οι Ρωμαίοι»).

Και συνεχίζει ο Στράβων: «Τούτου δε υιος ην ο δεύτερος Ταρκύνιος ο Σούπερβος, όσπερ και τελευταίος βασιλεύσας εξέπεσε» (γιος του, κατ' άλλους εγγονός, ήταν ο Ταρκύνιος ο υπερήφανος, ο οποίος υπήρξε πριν από την έκπτωσή του ο τελευταίος βασιλιάς της Ρώμης).



Μακεδονία της Κυριακής, 22/10/2006, από τη στήλη του Θανάση Γεωργιάδη ●Έλληνες του κόσμου